Marco Tol geniet en groeit: ‘De trainingen zijn een feestje’

• dinsdag, 22 dec 2020

Hij heeft dit seizoen al bijna net zo veel competitieduels achter zijn naam staan als in de volledige vorige voetbaljaargang. Verdediger Marco Tol (22) over zijn persoonlijke ontwikkeling en die van het team. Én over gelijkenissen met een clubicoon.

“Ik denk dat ik nu meer speel omdat ik meer risico durf te nemen en daardoor wat specifieke kwaliteiten te bieden heb”, begint Tol, die tot aan het duel met NAC Breda nog geen minuut miste, zijn kijk op zijn huidige seizoen bij FC Volendam. “Ik probeer meer in te dribbelen en zoek vaker de pass tussen de linies. Ja, die tips heb ik gekregen van de technische staf. Alleen moet je het zelf natuurlijk wel nog even doen.”

Feestje

Sipke Hulshoff is een belangrijke schakel in de ontwikkeling van Tol. “Ja, hij steekt veel tijd en energie in de verdedigers. Dat helpt enorm. Wim Jonk is meer van het aanvalsspel. Het voelt echt als een feestje om onder deze trainers te mogen spelen. Elke training is waardevol en leerzaam. Ik denk dat je het ook aan ons spel terug kunt zien dat we op een veel hoger niveau trainen.”

Ondanks dat FC Volendam dit seizoen veel goede wedstrijden speelt, heeft het hier en daar onnodig punten laten liggen. Tol ziet een parallel met afgelopen seizoen, waarin FC Volendam uiteindelijk als derde eindigde. “Ook toen wisselden goede en minder goede series zich af. Het is nu vooral jammer dat Cambuur en Almere City zo ontzettend veel punten pakken. Gelukkig hebben we tegen Excelsior een einde kunnen maken aan de reeks met gelijke spelen. Dat voelde echt als een bevrijding, de opluchting in de kleedkamer was groot. Jammer dat we tegen NAC het jaar niet goed hebben kunnen afsluiten.”

Kaartclub

Tol is niet de meest aanwezige speler op het veld. En ook buiten het veld staat hij niet op de voorgrond. “Ik ben een rustige, vriendelijke jongen, denk ik. Ik maak gemakkelijk vrienden en ga goed met mensen om. Op het veld zul je me ook niet snel horen als een medespeler zijn best doet en een fout maakt. Maar ik kan slecht tegen mensen die er met de pet naar gooien. Dan ben ik iets minder lief."

Tol behoort daarnaast tot de vaste kaartgroep. “Daar hebben we echt een clubje voor, met naast mij Joey Veerman (SC Heerenveen), Mitchel Michaelis (Go Ahead Eagles), Gerry Vlak (IJsselmeervogels), Nick Runderkamp (Quick Boys), Jari Vlak, Alex Plat, Mike Eerdhuijzen, Roy Tol en Jim Beers. Die gasten ken ik al jaren, zijn echt goede vrienden geworden. Ook een bakkie of broodje halen op de Dijk, doen we regelmatig. Toen het nog mocht.”

Broer

Als échte Volendammer zit Tol goed op zijn plek in het Kras Stadion. "Of ik de nieuwe Henny Schilder wil worden? Nee, ik denk dat het voor mijn persoonlijke ontwikkeling goed zou zijn om ooit elders te gaan voetballen. Trouwens, ze noemden mij vaak de broer van Henny. Het schijnt dat we in ons doen en laten een beetje hetzelfde zijn. Dus het is wel grappig dat je die naam noemt.”

Foto's: Fred Rotgans & Pro Shots
Tekst: Brian Wijker