Melvin Platje neemt FC Volendam op sleeptouw

• vrijdag, 13 mei 2011

Door Cor Westerveld

Melvin Platje speelt volgend seizoen voor NEC. Hij is dus zelf al zeker van voetbal in de eredivisie. Maar hij wil dat zijn huidige club FC Volendam volgend seizoen ook op het hoogste niveau speelt. Platje wil daar graag zijn steentje aan bijdragen. Scoorde hij in de uitwedstrijd tegen MVV twee doelpunten, op Volendamse bodem was hij gisteravond opnieuw trefzeker. Dankzij twee doelpunten van uitblinker Platje won FC Volendam opnieuw van MVV en gaat door naar de tweede ronde van de play-offs, waarin het volgende week donderdag in het Kras Stadion VVV treft.

{foto1}

De 2545 toeschouwers zagen de beste ploeg gisteravond winnen. In Maastricht had FC Volendam door de 3-2 overwinning al een gunstige uitgangspositie verworven. MVV moest gisteravond ten minste twee keer scoren om nog kans te maken om door te gaan in de play-offs. In de openingsfase had Sjors Verdellen - na een goed genomen vrije trap van spelverdeler Ton Daemen – de aanhang van MVV kunnen laten juichen, maar hij schoot de bal hoog over het doel van Robbin Ruiter. Voor rust kregen de Limburger nog een kans toen Olaf Lindenbergh bij een terugspeelbal op doelman Ruiter tot zijn schrik Malcolm Esajas over het hoofd zag. Esajas wist echter niet te profiteren van dit buitenkansje; hij strandde op Ruiter. Ook op een afstandschot van Esajas gaf Ruiter niet thuis. Platje mocht alleen op doelman Job Bulters afgaan, maar wist die kans niet te verzilveren. Een venijnig afstandschot van Mo Ajnane ging maar net naast. Dezelfde Ajnane verzond een prima pass op Platje, die vanuit een moeilijke positie, schuin voor het doel, snoeihard uithaalde.
Bulters behoedde zijn team voor een achterstand door de bal in en reflex nog net over de lat te tikken. Platje bleef het proberen. Een afstandschot van zijn voet ging maar net naast en mooie stiftbal net voorlangs. FC Volendam liet bij vlagen prima aanvalsspel zien, maar wist in de eerste helft nog geen afstand te nemen van MVV.

Kluts
Na de hervatting zette MVV even flink aan en was de organisatie even zoek bij de thuisclub. Tot echt uitgespeelde kansen kwam MVV echter niet en bij onraad was er altijd nog doelman Ruiter die erger voorkwam. Doordat MVV aandrong, kreeg Volendam voorin veel mee ruimte. Platje kreeg de bal uit een kluts pardoes voor zijn voeten en stuurde Mo Ajnane weg, maar die kwam niet tot een schot. In de 68e minuut kreeg MVV een gevoelige tik te verwerken. Jac Tuyp brak over rechts uit en lag de bal panklaar voor de goed meegekomen Platje die verwoestend uithaalde, 1-0. Ruiter voorkwam de gelijkmaker van MVV door een inzet van Llouys Borgers onschadelijk te maken. Jonas Olsen schoot de bal over de lat. MVV had te weinig kwaliteit in huis om FC Volendam te verrassen. In de 77e minuut was het definitief over en uit voor MVV. Het was Mo Ajnane die Melvin Platje prima aanspeelde en uiterst beheerst scoorde de topscorer van FC Volendam zijn tweede treffer, 2-0. Gert Kruys beloonde Man of the Match Platje met een publiekswissel.
De volgende tegenstander is dus VVV, een ploeg die meer kwaliteit in huis heeft dan MVV. Het zal volgende week donderdag bij deze topper ongetwijfeld drukker zijn in het Kras Stadion. De spelers van FC Volendam lijken allengs meer vertrouwen te krijgen. De eerste hap van het toetje smaakt naar meer.

Klik hier voor de samenvatting >>>