MIC 15: Dag 2 (VIDEO)

• vrijdag, 03 apr 2015

FC Volendam C1: Geloven in jezelf
Om 19.00 uur speelden de C1 de belangrijke wedstrijd om de 2e plaats in de poule er van uitgaande dat Girona de 1e plaats zou weten te bemachtingen. En dan hoopt iedereen dat de jongens goed voor de dag komen. Ervoor gaan. Weten wat er moet gebeuren. En zo als altijd blijkt dat jeugd dan gevoelig is voor druk. Presteren wanneer het moet. Juist daarom was deze wedstrijd weer een geweldige leerervaring. De wedstrijd begon met vreemde ballen van onze zijde. Ballen die niet aankwamen over 5 meter, ballen die over zijlijnen en achterlijnen vlogen zonder enige reden. Voetbal is ook een mentaal spel. Tussen de oren zorgen dat je scherp bent en gefocused bent.

Deze wedstrijd kende twee gezichten. De start van de wedstrijd was zwak. Oorzaak: mentaal. Want dat de C1 kan voetballen weet iedereen. Door zwak te beginnen kwam de C1 snel op een 2-0 achterstand tegen de Amerikanen. Puur door duur balverlies. De Amerikanen hebben goed hebben opgelet hoe ze hier in Catalonie spelen, met de punt naar achteren. En dan... Dan krijgt de C1 toch ineens de geest. De tegenstander wordt teruggedrukt en langzaamaan zie je geloof terug keren in het team. Geloof in eigen kunnen. Al deze spelers zijn niet voor niets bij Volendam terecht gekomen. Voetballen kunnen ze echt wel, maar absolute randvoorwaarde is dat ze ook in zichzelf blijven geloven. Vertrouwen op hun basiskwaliteiten, vertrouwen in hun team. US Selection Region 1 werd teruggedrukt, Volendam rukte op. Met man en macht. De 2-1 werd puur op wilskracht afgedwongen, een scrimmage. Wilskracht SNL was waar Dennis Bergkamp ooit begon. Door Wilskracht Sterk is 1 van de bekendste verenigingen van Nederland en Wilskracht Maakt Sterk is wellicht minder bekend, maar de naam ZSGO/WMS is de afkorting waar het woord wilskracht is verstopt. Zonder diepinhoudelijk in te gaan op de wedstrijd: wilskracht en geloof in eigen kunnen is waar dit team op kan voortbouwen. Vanaf de allereerste minuut.

De C1 leek uitgeschakeld voor het toernooi, maar mag wonder boven wonder toch een ronde door in het toernooi als goedgeplaatste 3e. In een onder 16 competitie is dat best bijzonder als onder 15 team. Alle reden om te geloven in jezelf en vanaf de 1e minuut de totale focus te hebben op een overwinning. Gewoon gaan!

FC Barcelona C2 - FC Volendam C2
Donderdagochtend speelden de voetballers van FC Volendam C2 op het MIC-toernooi tegen hun leeftijdsgenoten van FC Barcelona. Na een 0-0 ruststand, scoorde Barca drie maal in de tweede helft. Eindstand 3-0. Coach Rory Roubos had zijn team de opdracht gegeven om zich enigszins aan de tegenstander aan te passen. Zijn voorspelling kwam uit dat de Spaanse voetballers aan de bal domineerden. Het was de bedoeling dat de Volendammers compact zouden spelen en van daaruit druk op de bal hielden. Die opdracht voerde het team in de eerste helft gedisciplineerd uit. Toen vroeg in de tweede helft de 1-0 viel ontstond twijfel. De 1-0 verdedigen of de gelijkmaker scoren. In de 11e minuut viel de 2-0 en vrij snel daarna de 3-0. De wedstrijd is een fantastische ervaring geweest voor de C2.

{foto1}

FC Volendam C2 - Atletic Bisbalenc C2
Vanmiddag om 17.00 speelde de FC C2 tegen Atletic Bisbalenc. Dit op de thuisbasis van de tegenstander alwaar een grote publieke schare aanwezig was. Onze jongens hadden zich goed voorbereid qua rust en begonnen dus gretig. Al snel bleek dat Volendam superieur was aan de tegenstander. Het wachten was op de broodnodige goals. Het was Victor van Montfort die als eerste oog in oog met de keeper kwam. Helaas redde de keeper. In de tiende minuut mocht Vic op herhaling na een knappe breedtepass van Amir Asfari. Nu maakte Victor geen fout: 0-1. Kort daarop weet Bisbalenc tegen te scoren middels een schot uit een diepe vrije trap: 1-1. Een tegenvaller. Er moest meer gescoord worden en gelukkig gebeurde dat ook. Amir maakt een knappe goal uit een corner van Huub.

In de tweede helft vindt gelijk een mooie combinatie van onze linkerkant (Amir, Tom, Victor) plaats waaruit Victor zijn tweede goal maakt. Jari Guldner scoort de belangrijke 1-4 en Amir bekroonde een sterke pot met een lekkere boogbal over de keeper vanaf de linkerkant. Einduitslag 1-5. Volendam C2 wint dus overtuigend en gaat als goede 2e door naar de finalerondes.

Morgen verder. En voor degenen die het weten willen: het is hier bijzonder goed toeven. Een lekker zonnetje met leuke voetbalwedstrijden als hoofdmoot. Ende C2 groeit in het toernooi. Wordt vervolgd