MIC 15: Dag 3

• vrijdag, 03 apr 2015

FC Volendam C2 delft het onderspit tegen Blanes op de derde MIC dag

In de achtste finale van het MIC 15 toernooi dienden onze mannen van de C2 het op te nemen tegen Blanes. Twee onachtzaamheden centraal achterin zorgden ervoor dat een van de fysiek sterkeren van de tegenpartij kon doorbreken en alleen op keeper Dion Vlak kon afgaan. 2-0 achter na acht minuten.

Onze mannen gingen niet bij de pakken neer zitten. Integendeel. Ze gingen vol vuur op zoek naar eerherstel. Die kwam op slag van rust toen Jip Molenaar de 2-1 scoorde. Na de rust eenrichtingsverkeer naar het Spaanse doel. Dit leverde kansen op, maar het benutten daarvan lukte niet. Ook een prachtige actie van Amir Asfari leverde wel een daverend schot op, maar net geen goal. Het eindsignaal leverde een zwaar teleurgesteld team op want er was meer verdiend. Uitgeschakeld met opgeheven hoofd. Dan maar de B2 aanmoedigen, want die gaan voor de kwartfinale tegen Sevilla.

FC Volendam C1: Weerstanden

Vanochtend mocht de C1 uitkomen in de finaleronde. Tegen Escuela de Futbol Alboraya Union Deportiva. Alboraya ligt dicht bij Valencia. Op wederom een fraai en authentiek complexje in het plaatsje Sils. Mocht u de discussie volgen over gras of kunstgrasvelden, dan kunt u er van verzekerd zijn dat in het achterland van FC Barcelona tot diep in Catalonie ook gewoon op kunstgras wordt gespeeld. Kunstgras is de toekomst. De velden verschillen wel in grootte. Vandaag speelde de FC op een kleiner veld. Alle wedstrijden worden bovendien gespeeld zonder grensrechters en dat betekent dat de leiding van de wedstrijden volledig in handen ligt bij 1 persoon. En dat brengt ons bij de wedstrijd van vandaag... Alboraya was er op gebrand de volgende ronde te halen. Volendam uiteraard ook. De opening van de wedstrijd was voetballend gezien voor Alboraya. Wij hadden moeite om eruit te komen, maar de intentie van alle spelers was om er voor te gaan. Er het maximale uit te halen.

Na een goede steekpass van de tegenstander kwam Stan oog in oog te staan met hun spits en moest duelleren. Stan deed dat volstrekt reglementair en stopte de tegenstander af. De tegenstander bleef staan en was al op de weg terug. De scheidsrechter die er zeker 30 meter vanaf stond had iets anders gezien. Een overtreding. Penalty! Dit moet de eerste keer zijn geweest dat het publiek, spelers en begeleiding een penalty gegeven zien worden voor een speler die niet eens viel bij de aangerekende overtreding! Sinterklaas kwam toch uit Madrid? Of heeft Sinterklaas een buitenverblijf in Sils? De penalty werd benut en de 1-0 achterstand was een feit. In de 1e helft bleef Alboraya drukken op Volendam. Dat resulteerde in een schot op de onderkant lat waarvan alleen het engeltje op de lat weer weet of de bal de doellijn passeerde. De 'ref' vond van niet en daar mocht Volendam niet over klagen.

In de 2e helft gebeurde alles wat je kunt verwachten in een finaleronde tegen een Zuid-Europese ploeg. Acteerwerk, intimidatie, kortom alles wat een scheidsrechter toe laat om te willen winnen. De Spanjaarden zochten de grenzen op. En de scheidsrechter was zeker niet op de hand van de Nederlanders om het maar zacht uit te drukken.

Kortom, het werd een wedstrijd waar de weerstanden enorm waren. Hier kon en mocht niet gewonnen worden door Volendam. Bizarre taferelen speelden zich af op het veld en wederom werd een discutabele vrije trap gegeven op een gevaarlijke plek buiten de 16. De 2-0 was een feit. Snel daarop volgde de 3-0 en dat was eigenlijk de enige echte veldgoal tegen dus deze wedstrijd.

De belangrijkste leerervaring is toch om het hoofd koel te houden en niet mee te gaan in een spel dat de Spanjaarden en Zuid-Europeanen en Zuid-Amerikanen veel beter beheersen dan wij. Zij zijn er in groot gebracht en brengen vaak meer gif en temparament dan wij en het is een gewoontegoed in hun spel. Het is een andere voetbalcultuur. Wie Diego Costa of Sergio Ramos heeft zien voetballen, weet genoeg. De C1 liet zich intimideren en kwam niet meer in hun spel. Dat geeft niet, want het was de eerste keer dat het team bloot werd gesteld aan deze weerstanden en ze hebben zelf kunnen ervaren wat internationaal voetbal inhoudt.

Het toernooi zit er dus op voor de C1 en het was een prachtige ervaring voor de mannen, die 4 wedstrijden speelden tegen allemaal oudere tegenstanders. De B2 presteerde het om het grote Valencia uit te schakelen en kan voor de C1 wat rechtzetten als Girona in de volgende ronde het andere Oranje tegenkomt, maar nu van hun eigen leeftijd. Uiteraard gaan we allemaal kijken bij de B2!