MIC 15: FC Volendam C1 wint eerste wedstrijd

• donderdag, 02 apr 2015

Voetbal van een andere orde

Op woensdag 1 april mocht FC Volendam C1 aantreden tegen Club Atletico Almafuerte uit Argentinie. Al bij aankomst werd duidelijk dat dit een pittige wedstrijd zou worden tegen spelers die een jaar ouder zijn en allemaal een behoorlijk postuur met zich meebrachten, laat staan een Argentijns temparament.
Het strijdplan werd snel duidelijk. Houd de Argentijnen ver van het doel af en geef ze geen mogelijkheid hun fysieke voordeel te benutten. Dat plan lukte vanaf het begin direct vrij aardig. De Volendammers voelden dat zij technisch en tactisch beter waren en het lukte om in het begin van de wedstrijd de wedstrijd naar zich toe te trekken. FC Volendam C1 durfde druk te geven, schuwde het duel niet en dit leidde in de 1e helft tot een goede kopkans van Maxwell na goed doorzetten en druk geven van Vicente aan de rechterkant. Maxwell kopte rakeling naast. Vlak daarna had Vicente zelf de kans op de 1-0, maar de keeper stond een tegengoal in de weg.

Het werd duidelijk dat met 'over the floor' voetbal zo als Van Gaal het zou zeggen, dus over de grond, er kansen waren tegen dit stevige Argentijns team. De C1 benutte dit goed en was voetballend dus ook heer en meester. Uiteindelijk leidde dit tot een goal van Maxwell die met veel frommelwerk zich uitstekend langs de Argentijnse kolossen werkte en zeer beheerst afrondde. Na de 1-0 van de C1 werd de wedstrijd onvriendelijker, fanatieker. Uit een vrije trap voor FC Volendam C1 had Jim twee pogingen nodig om zich los te maken van zijn tegenstanders om al koppend de 2-0 op het scorebord te zetten.

Dat was duidelijk tegen de plannen van de Argentijnen in, die nu uit een ander vaatje gingen tappen. De beuk ging erin. Volendam had geen enkele andere keuze dan mee te gaan in het Argentijnse geweld. Daarbij geldt altijd: mee gaan in het geweld en het verstand de boventoon laten voeren. Altijd blijven nadenken. Corners en vrije trap weggeven waren eigenlijk uit den boze in deze fase van de wedstrijd, maar vlak voor rust scoorde Almafuerte toch uit een vrije trap, dat fraai werd genomen door hun linksbenige nummer 11.

Na het rusten met een 2-1 stand startte de 2e helft met een ander spelbeeld. De eerste helft was Volendam duidelijk beter, de 2e helft begon gelijkwaardiger. Bram stuurde Vicente weg en vlak daarna stuurde Redouane ook Vicente weg. Twee keer stond de keeper van Almafuerte een genadeslag in de weg.

Daarna werden gevaarlijke en onnodige corners weggegeven dat Almafuerte zo maar de kans gaven om terug te keren in de wedstrijd. Gelukkig werd erger voorkomen door uitstekende reddingen van een goed keepende Rob.

In het laatste kwart van de wedstrijd voerde de tegenstander de druk en de hardheid op. Daar hoorden theatrale stukjes en Zuid-Amerikaanse passie allemaal bij. De C1 werd geconfronteerd met een nieuw fenomeen: soms moet je oorlog voeren om elke meter om te overleven op een manier dat we niet altijd kennen in de weerstand die we zien van Nederlandse BVO's. Hard zijn, gemeen zijn, overtredingen maken en ontvangen hoorde er allemaal bij. De voorzichtige pogingen om tijd te rekken aan Volendam zijde werden doorzien en vroegtijdig in de kiem gesmoord door de scheidsrechter.

Het werd een prachtige leerervaring!