Moedig FC Volendam onderuit tegen Panathinaikos

• donderdag, 28 jul 2022

FC Volendam is er niet in geslaagd de voorbereiding winnend af te sluiten. Ondanks een prachtige goal van Ibrahim El Kadiri werden de Wijdbroeken met 2 - 1 verslagen. De goals van Panathinaikos kwamen van Dimitrios Kourbelis en Carlito Lopez. Ondanks het verlies waren er voldoende aanknopingspunten en kan het team van trainer Wim Jonk zich nu écht voorbereiden op de aftrap van de Eredivisie, volgende week zondag in de Euroborg.

De thuisploeg kwam als eerste tot een grote kans. Na een klutssituatie voor het Volendamse doel kon Billy van Duijl de bal heroïsch van de lijn halen. Toch volgde daarna een tegenvaller voor FC Volendam: Walid Ould-Chikh moest na achttien minuten het veld ruimen vanwege een blessure. Imran Nazih kwam voor hem in de plaats.

Na een drinkpauze viel toch de eerste goal voor Panathinaikos. Na wat een ‘fair’ duel leek wees de arbiter van dienst naar de stip. Dimitrios Kourbelis kreeg vanaf elf meter de kans om de Griekse formatie op voorsprong te zetten en verzaakte niet: 1 – 0 voor de thuisploeg. Voor het sluiten van de markt kreeg de Atheense formatie een kans op verdubbeling van de voorsprong, maar Brian Plat voorkwam erger.

Tweede lijnredding

In de openingsfase van de tweede helft kwam Panathinaikos twee keer dichtbij een goal. Een vrije trap van ongeveer 25 meter scheerde net langs de paal. Vlak daarna kwam Argyris Kampetsis er doorheen via de rechterkant, maar Damon Mirani kon ingrijpen. Enkele minuten later vormde zich een identieke situatie als in de openingsfase: Filip Stankovic werd gepasseerd. Deze keer was het Mirani die de bal van de lijn haalde.

Vlak voor een uur spelen kwam de formatie van Wim Jonk langszij. Na een slim overstapje van Robert Mühren kwam El Kadiri aan de bal die de bal snoeihard in het dak van het doel schoot. De periode vanaf de goal tot aan de tweede drinkpauze verliep zonder noemenswaardige gebeurtenissen.

Drukke slotfase

In de 76e minuut kwam de Griekse formatie toch op voorsprong. Carlitos werd in de as van het veld aangespeeld en kon vrij uithalen. De uithaal van de Spanjaard was de doelman te machtig: 2 – 1 voor de thuisploeg. Direct daarna was daar bijna het antwoord. De ingevallen Koen Blommestijn werd perfect bediend in de zestien maar zag zijn inzet naast het doel verdwijnen.

FC Volendam bleef aandringen en bijna met succes. Na een mooie aanval via rechts werd Lequincio Zeefuik in stelling gebracht. Ook zijn inzet scheerde net langs de paal. Ondanks de pogingen kwam Het Nieuwe Oranje niet langszij en eindigde de wedstrijd in 2 – 1 voor de thuisploeg. Volgende week zondag begint het Eredivisie-seizoen dan echt voor FC Volendam: zondag om 12.15 uur wordt er in Groningen afgetrapt voor de eerste Eredivisiewedstrijd in dertien jaar. De wedstrijd is live te volgen via ESPN, de Instagram-story van FC Volendam en het liveverslag via Twitter.

Scoreverloop

34’ Dimitrios Kourbelis 1 – 0 (P)
58’ Ibrahim El Kadiri 1 – 1
76’ Carlito Lopez 2 – 1

Panathinaikos: Lodygin; Vagiannidis (78’ Sideras), Magnusson (45’ Sarlia), Schenkeveld (45’ Poungouras), Ganea (78’ Iliadis); Alexandropoulos, Kourbelis, Kotsiras, Gnezda Cerin (78’ Kriparakos); Kampetsis (78’ Sanchez) en Ioannidis (31’ Carlitos).

FC Volendam: Stankovic; Plat (75’ Oristanio), Mirani, Van Duijl, Elberse; Benamar (71’ Diego Gustavo), Walid Ould- Chikh (18’ Nazih), Oristanio (45’ El Kadiri); Bilal Ould-Chikh (45’ Van Mieghem), Mühren (71’ Blommestijn) en Antonucci (71’ Zeefuik).

Tekst en foto's: FC Volendam