‘Moet lukken met de supporters achter hen’

• dinsdag, 26 mei 2015

Jack Tuyp en Kees Kwakman: ‘Prachtig als jongens promoveren’

Met Jack Tuyp en Kees Kwakman keren volgend seizoen twee Volendammers terug bij FC Volendam. Beiden maakten al eens promotie mee en stonden dus op de Heen en Weer, vol spanning volgen ze dan ook de verrichtingen van FC Volendam in de play-offs: “Het is nu veel spannender dan wanneer je zelf speelt, ik kijk nu echt als supporter”, vertelt Tuyp. Zelf promoveerde hij in zijn debuutseizoen (2002-2003) bij FC Volendam en in 2007-2008 nog eens: “Vooral de eerste promotie was geweldig. We eindigden in de competitie als zesde en promoveren via de play-offs. Een beetje vergelijkbaar met hoe het dit seizoen gaat”, vervolgt hij. “De tweede keer werden we kampioen, dus zagen we het wel een beetje aan komen. En twee jaar geleden waren we er natuurlijk dichtbij”, refereert Tuyp aan de verloren play-offs tegen Go Ahead Eagles.

Ook Kwakman stond al eens op de Heen en Weer, al had hij toen nog niet gedebuteerd in het eerste elftal: “Ik had alleen een paar keer op de bank gezeten bij het eerste en speelde verder in het tweede, maar het was geweldig om mee te maken”, blikt hij terug.

Beiden zouden het geweldig vinden om bij hun terugkeer meteen de Eredivisie in te gaan met Volendam: “Het is natuurlijk geweldig als we meteen de Eredivisie in kunnen. Maar anders doen we het volgend jaar, ik wil zelf ook nog wel een keer op die botter staan”, vertelt Tuyp lachend. Kwakman sluit zich daar bij aan: “Ik hoefde niet per se te wachten op een Eredivisieclub, het was gewoon tijd om terug te gaan naar FC Volendam. Maar het zou mooi zijn als het de jongens lukt om te promoveren natuurlijk.”

Tuyp kijkt nog eens terug naar de eerste promotie: “Niemand had verwacht dat we het zouden redden, maar in de play-offs kan van alles gebeuren, dat zie je nu ook. Nog twee wedstrijden en dan kun je zomaar in de Eredivisie staan.” Ook Kwakman geeft FC Volendam goede kansen in de finale van de play-offs: “Ik heb het zo veel mogelijk geprobeerd te volgen vanuit Zuid-Afrika en heb zeker veel goede dingen gezien.”

Toch hebben Tuyp en Kwakman als ervaringsdeskundigen nog niet gesproken met de huidige selectie: “We hebben ze nog geen peptalk gegeven nee, misschien moeten we dat voor de finale maar doen ja”, lacht Kwakman. “Maar het is vooral heel leuk Jack en ik weer samen kunnen spelen, of dat nou in de Jupiler League of in de Eredivisie is”, vervolgt hij. “De Eredivisie zou wel het mooiste zijn hoor. Een jaar Eredivisie overleven, dat is me nog niet gelukt, dus dat is wat mij betreft het doel voor volgend jaar”, vult Tuyp aan. “Maar eerst promotie, met de supporters erachter moet het lukken!”, besluit het tweetal.