Mohamed Betti blaakt van vertrouwen

• vrijdag, 18 nov 2016

Door: Cor Westerveld

Nadat eerder onder anderen Gerry Vlak, Jordy Hilterman, Daan Klinkenberg, Nick Zeijlmans en Joey Veerman hun debuut hadden gemaakt, deed Mohamed Betti dat in de thuiswedstrijd tegen Jong Ajax. En ook tegen MVV, Almere City en SC Cambuur stond de aanvallend ingestelde Betti zijn mannetje. Tegen Almere City schoot de opkomende verdediger vanaf de zijkant de bal brutaalweg tegen de deklat.

Mohamed Betti, kortweg ’Mo’ voor zijn ploeggenoten, blaakt van vertrouwen. Hij weet wat hij kan en wat nog beter kan. Op snelheid en in een één tegen één situatie laat hij zich niet zomaar aftroeven. In kopduels valt nog progressie te boeken en fysiek valt er nog aan kracht te winnen voor de negentienjarige Mo. Niet gespeend van zelfkennis weet hij dat hij nóg meer rendement uit zichzelf kan halen. Ambitieus als hij is, bezoekt hij het krachthonk om fysiek sterker te worden en in zijn woonplaats Amsterdam is hij vaste klant bij een sportschool. En voor zijn ontwikkeling volgt hij tijdens wedstrijden op televisie specifiek en nauwlettend de rechtsbacks van topclubs.

Omscholing
Betti is aan zijn vierde seizoen bezig bij FC Volendam. Hij speelde in de jeugd van DWS. Kwam daar met de D1 in de tweede divisie uit tegen onder andere Ajax en AZ. “Ik vergeleek me toen met jeugdspelers van die clubs. Vond mezelf niet minder. Dacht toen dat betaald voetbal voor mij mogelijk moest zijn. In de jeugd van FC Volendam heb ik veel bijgeleerd. In de B1 van DWS speelde ik rechtsbuiten. Bij FC Volendam ben ik omgeschoold tot verdediger.” De technische staf van FC Volendam zag in Betti de man die de geblesseerde Tie Evers moest vervangen. “Ik zat al bij de selectie. Een dag vóór de wedstrijd tegen koploper Jong Ajax zag ik op de training dat ik bij de basis elf zat. Spannend natuurlijk om tegen de koploper je debuut te mogen maken. En dan wil je je meteen bewijzen.” Dat laatste deed Mo. Alsof hij al jaren de vaste rechtsback was. Complimenten na afloop voor hem van Robert Molenaar, Johan Steur en Berry Smit. Routinier Ties Evers hijgt inmiddels in zijn nek.

Een gezonde concurrentieslag dient zich dus aan. Mo heeft de sfeer van het voetballen in de Jupiter League geproefd. Het smaakt naar meer. Mo: “De beste speelt en dat wil ik op de trainingen laten zien.” Technisch manager Misha Salden sprak vorige week al met hem over een aanbieding. Mo’s zaakwaarnemer is Richard Stricker, ooit negen wedstrijden de rechterhand van hoofdtrainer Johan Steur. De jonge Mo weet dat er ook een leven is na het voetbal of na het mislukken als profvoetballer. “Ik focus me vooreerst op een basisplaats bij FC Volendam. En mocht ik als voetballer niet slagen, dan wil ik in de voetsporen treden van mijn vader. Die is coördinator leerplicht in Amsterdam.”