Molenaar: "Dit was een interessante wedstrijd voor het leerproces"

• maandag, 15 feb 2016

Op een koude maandagavond betraden de spelers van FC Volendam het veld voor de thuiswedstrijd tegen Helmond Sport. De thuisploeg begon sterk aan de wedstrijd en scoorde na een kleine twintig minuten de openingstreffer. Hierna verzuimden de mannen van Robert Molenaar het om de marge te vergroten, waardoor Helmond Sport hoop hield op een goed resultaat. In de laatste fase van de wedstrijd stelden de oranjehemden orde op zaken met het tweede doelpunt van de avond. De bezoekers maakten het in de slotfase nog spannend door de aansluitingstreffer te scoren, maar de score bleef onveranderd. Hierdoor wonnen de oranjehemden de wedstrijd met 2-1. Toch had dit heel anders af kunnen lopen, beseft de oefenmeester van FC Volendam.

Geschreven door: Mitchell Burger

,,We begonnen de wedstrijd zoals we in theorie voorspeld hadden. Na de 1-0 van Elson Hooi vergaten we de wedstrijd in het slot te gooien door nog een keer te scoren. Zo verloren we de grip op de wedstrijd. Door slordig uitverdedigen kwamen we onnodig onder druk te staan. Soms moeten dingen heel lelijk opgelost worden door gewoon de bal weg te schieten. In feite moet je dan gewoon de bal achter de verdediging van de tegenstander leggen. Hiermee neem je de druk op de verdediging weg. Hier slaagden we niet in, waardoor de tegenstander hoop hield de wedstrijd naar zich toe te trekken. Vooral tegen het eind van de eerste helft verdedigden we heel paniekerig uit”, sprak Molenaar.

Het spelbeeld van voor de rust zette zich voort in de tweede helft. Na het onderbreken van een aanval kregen de verdedigers van FC Volendam de bal telkens niet weg, waardoor de druk steeds verder op liep. Volendam miste enkele goede kansen om de marge te vergroten, waarna Helmond Sport op hun beurt verzuimden de aansluitingstreffer te maken. ,,Doordat we er niet in slaagden de wedstrijd te beslissen, kreeg de tegenstander het voer om verder aan te dringen. Hoewel we in de tweede helft niet veel hebben weggegeven heb ik nooit echt het idee gehad dat we de wedstrijd in handen hadden.”

Diep in de tweede helft verdubbelde Erik Schouten de marge van de thuisploeg. Hiermee haalde hij veel druk van de schouders van zijn team. In de slotminuten van de wedstrijd maakte de tegenstander toch nog de aansluitingstreffer waardoor de wedstrijd nog even spannend werd. Echter slaagden zij er niet in voor veel gevaar te zorgen, waardoor de wedstrijd eindigde in een 2-1 overwinning voor de thuisploeg. ,,Dit was een interessante wedstrijd voor het leerproces van de spelers. Vooral op het mentale gebied moeten we hier lering uit trekken, waardoor de volgende keer onze organisatie beter blijft staan en we meer rendement halen uit onze acties. Uiteindelijk was het toch heel fijn dat we de 2-1 binnen haalden”, besluit Molenaar.