Monique Smit presenteert nieuw shirt

• maandag, 14 jul 2014

Hans de Koning: “’t Wordt aanpoten maar we gaan er met zijn allen voor”
Persdag druk bezocht

Door Cor Westerveld

Volendam en de plaatselijke voetbalclub hebben met elkaar gemeen dat ze aan de boorden van het IJsselmeer liggen. De botter is (ook in het nieuwe) logo van FC Volendam al sinds mensenheugenis het symbool van de club. Vroeger voeren de noeste Volendamse vissers op de woelige Zuiderzee en na voltooiing van de Afsluitdijk op het IJsselmeer. Soms ging het wel eens mis en verdronken er vissers. Ook bij de voetbal gaat het niet altijd van een leien dakje. Vanwege de economische crisis die in 2008 begon, moet de club alle zeilen bij de mast zetten om. Niet langer kan er onvoorwaardelijk gerekend worden op de steun van het bedrijfsleven.

“We moeten de tering naar de nering zetten”, aldus Cor Tol, bestuurslid pr & communicatie op de druk bezochte persdag in De Koningshoek van het Kras Stadion die geleid werd door perschef Richard de Weijze. De begroting (die nog een klein plusje vertoonde) laat niet toe dat de club spelers van het kaliber Pelle kan aantrekken. FC Volendam heeft de selectie dan ook gecompleteerd met spelers uit de eigen jeugd en regiogebonden spelers. Vrijwel allemaal spelers die bij een BVO-club zijn opgeleid en ervaring hebben opgedaan. De selectie is gemiddeld jonger dan vorig seizoen. De oudste nieuweling is doelman Eric Heijblok (37), die eerder uitkwam voor onder andere Ajax, AZ en De Graafschap.

{foto2}

Steltenpool
De meest opvallende naam in de selectie voor met name de oudere supporters is wellicht die van Steltenpool uit het West-Friese Wervershoof. Bert Steltenpool is de zoon van Eric Steltenpool, die van 1987 tot 1992 met FC Volendam in de eredivisie speelde en de grote gangmaker was van het elftal. Volgens hoofdtrainer Hans de Koning kan de van VVW overgekomen spits zich ontwikkelen tot een waardevolle speler. Bert Steltenpool was een van de dertien nieuwe spelers die door de coach van FC Volendam naar voren werd geroepen en met een praatje aan de pers werd voorgesteld
FC Volendam komt in het nieuwe seizoen voor het zesde jaar uit in de Jupiler League. De uit de eredivisie gedegradeerde clubs Roda JC, NEC en RKC zijn ploegen met veel ervaring en de verwachting is gerechtvaardigd dat zij evenals De Graafschap en Sparta hoge ogen zullen gooien.
Hans de Koning: “De belofteteams van Ajax, PSV en FC Twente strijden dan wel niet mee om prijzen, maar die komen we wel tegen in de competitie. Ik hoop dat wij in de thuiswedstrijden kunnen rekenen op de steun van onze supporters. We hebben in 2013 tegen Go Ahead Eagles thuis gezien dat spelers extra worden gedragen als het publiek massaal achter de ploeg gaat staan. Onze doelstelling is sportief gezien de Jupiler play-offs. ’t Zal aanpoten worden, maar we gaan ervoor. Met nieuw elan.” Eric Heijblok, Gijs Luirink en Henny Schilder ziet De Koning als een verlengstuk van de technische staf.  Inmiddels heeft FC Volendam al 2300 seizoenkaarten aan de man gebracht. De halve prijzenactie is dus een doorslaand succes. De KNVB beloont de club met punten als meer toeschouwers het stadion bevolken.

SOS Kinderdorpen
FC Volendam is nog op zoek naar een hoofdsponsor. Op het shirt staat voorlopig de naam van SOS Kinderdorpen. Van deze stichting is zanger Jan Smit als sinds zijn 11e jaar ambassadeur en onlangs bezocht hij nog samen met prinses Margriet en directeur Margo Ende van SOS Kinderdorpen Ghana.  Cor Tol: “Jan Smit komt als nieuw bestuurslid vaak met goede ideeën en soms moeten we reageren met ’nee Jan, wat je nu voorstelt is geen goed idee. Maar we vonden het een geweldige voorzet van Jan om SOS Kinderdorpen op het shirt te zetten. En zodra we een nieuwe hoofdsponsor hebben, verhuist SOS Kinderdorpen gewoon naar een ander plekje op het shirt.”
Directeur Margo Ende was uiteraard heel erg blij met het gulle gebaar van FC Volendam en wenste de spelers goede resultaten in de competitie toe. Een competitie die voor FC Volendam begint met een uitwedstrijd op vrijdag 8 augustus tegen FC Oss.

Klik hier voor het interview met Monique door Shownieuws

{foto1}