Mührens eerste niet genoeg voor zege in Kralingen

• vrijdag, 20 aug 2021

Na het gelijke spel tegen FC Eindhoven (2-2) en de nederlaag tegen ADO Den Haag (1-3) hoopten de mannen van trainer Wim Jonk vanavond tegen Excelsior de eerste drie punten in de wacht te slepen. In het Van Donge & De Roo Stadion speelden Excelsior en FC Volendam een enerverende wedstrijd. Robert Mühren maakte zijn eerste en in de slotfase hing de winnende in de lucht, maar uiteindelijk moesten de oranjehemden genoegen nemen met één punt: 1-1.

Trainer Wim Jonk stuurde drie andere namen de wei in ten opzichte van de wedstrijd tegen ADO Den Haag. Doelman Barry Lauwers verving logischerwijs de geschorste Serviër Filip Stanković, Brian Plat mocht aantreden ter faveure van Mike Eerdhuijzen en tot slot werd Samir Ben Sallam vervangen door Calvin Twigt.

De meegereisde supporters in het goed gevulde uitvak zagen FC Volendam stroef beginnen. In de openingsfase was Excelsior zeer dichtbij de openingstreffer. Marouan Azarkan zag zijn lepe inzet met het hoofd op de paal belanden. Een ruime tien minuten later was een Volendams hoofd dichtbij de eerste treffer. Damon Mirani kopte krachtig op het vijandige doel, een specialiteit van het huis, maar doelman Stijn van Gassel kon redding brengen met zijn voet. Het spelbeeld kantelde langzaamaan in het voordeel van de bezoekers. Excelsior opereerde voornamelijk op de tegenaanval. Rond het half uur dacht Ibrahim El Kadiri de 0-1 op het scorebord te zetten. Ware het niet dat de assistent-scheidsrechter hier een stokje voor stak wegens buitenspel. Niet veel later stoomde Joey Antonioli door vanaf het middenveld. Zijn vizier stond echter niet op scherp.

Verwoestend

Matig uitverdedigen van FC Volendam leidde de openingstreffer van Excelsior in. De bal werd door het midden weggewerkt en al snel weer opgepikt door de tegenstander. De eerste inzet werd nog gekeerd door Lauwers. Ook de tweede Kralingse inzet wist onze doelman te pareren. De derde poging was uiteindelijk te machtig voor Lauwers. De bal werd van dichtbij binnengeschoten door Thijs Dallinga: 1-0.

Op slag van rust toonde FC Volendam veerkracht. Twigt combineerde zich via Daryl van Mieghem een weg naar voren en drong door tot het vijandige strafschopgebied. Zijn inzet werd gesmoord maar de bal belanden voor de voeten van Alex Plat. Plat behield het overzicht en wipte de bal naar de geheel vrijstaande Robert Mühren. De Volendamse spits aarzelde niet en haalde verwoestend uit. Zijn kanonskogel plofte in de rechterbovenhoek: 1-1. Door het eerste doelpunt van Mühren dit seizoen werd de kleedkamer met een gelijkspel opgezocht.

Paal

De Kralingers opende de tweede helft sterk. Al vroeg in de tweede helft was het wederom Marouan Azarkan die een poging ondernam. De van Feyenoord gehuurde aanvaller zag zijn schot maar net naast het Volendamse doel zeilen. Luttele ogenblikken later was Julian Baas dichtbij een treffer. Zijn vrije trap ging eveneens maar net naast het doel van Lauwers. Excelsior bleef aandringen en zocht een tweede doelpunt. De man van de openingstreffer, Dallinga, stond oog-in-oog met Lauwers. Lauwers kwam snel uit zijn doel en verkleinde hiermee de scoringskansen van Dallinga. De aanvaller mikte op de paal.

Als reactie op het aanvallende spel van Excelsior reageerde FC Volendam met een grote mogelijkheid voor El Kadiri. Denso Kasius stak de snelle buitenspeler van eigen helft weg maar El Kadiri ontbrak het kracht en richting. Zijn poging ging over het doel van doelman Van Gassel. Niet veel later moest Van Gassel wederom optreden. Gaetano Oristanio draaide zich keurig vrij en stuurde de bal richting de verre hoek. De doelman kon de inzet van de Inter-huurling met zijn hand nog net keren en voorkwam zodoende een Volendams doelpunt. In de laatste minuut van de blessuretijd kon FC Volendam alsnog de winst mee nemen uit Rotterdam. De ingevallen spelers Martijn Kaars en Boy Deul wisten hun inzet niet te verzilveren. Zodoende werd de ruststand uiteindelijk ook de eindstand en keerden de mannen van trainer Jonk met één punt huiswaarts.

MVV-thuis

Volgende week vrijdag speelt FC Volendam de thuiswedstrijd tegen MVV uit Maastricht. De wedstrijd wordt om 20:00 uur gespeeld. Kaarten voor het duel zijn te koop in de ticketshop.

Scoreverloop
40’ Thijs Dallinga 1 - 0
45+1’ Robert Mühren 1 - 1

Excelsior: Stijn van Gassel; Siebe Horemans, Sven Nieuwpoort (84. Nikita Vlasenko), Redouan El Yaakoubi, Abdallah Aberkane; Marouan Azarkan (71. Modeste Duku), Mats Wieffer, Joshua Eijgenraam (84. Brent Vugts), Julian Baas; Thijs Dallinga (76. Delano Gouda), Reuven Niemeijer.

FC Volendam: Barry Lauwers; Denso Kasius, Brian Plat, Damon Mirani, Dean James (80. John Hilton); Calvin Twigt (80. Kevin Visser), Alex Plat (46. Boy Deul), Joey Antonioli (60. Gaetano Oristanio); Daryl van Mieghem, Robert Mühren, Ibrahim El Kadiri (70. Martijn Kaars).