MVV had geen kind aan negen man

• vrijdag, 13 nov 2009

MVV had geen kind aan negen man

Na een knap gespeelde eerste helft, die met tien man werd afgesloten op een 2-2 stand volgde een ontluisterende tweede helft, die startte met negen man, wat MVV een ongelooflijke ruimte bood op een grote opverwinning. In een wedstrijd die alles had wat voetbal boeiend maakt.

In de eerste twintig minuten speelde FC Volendam soms sprankelend voetbal, gesteund door een vroege voorsprong. Al in de vierde minuut werd Jack Tuijp vastgehouden na een vrije trap op de rand van het strafschopgebied. Paul de Lange mocht de strafschop nemen en deed dat onberispelijk. Daarna kreeg Jack Tuijp een unieke kans, maar dacht de keeper met een lob te verschalken. Als Tuijp gewoon geschoten had, was Volendam op een grotere voorsprong gekomen. Na een goed kwartier was Rowin van Zaanen erdoor, maar zag zijn schot nipt voorlangs gaan. Halverwege de eerste helft hielp Volendam MVV in de wedstrijd. Op rechts werd Maikel van der Werff simpel uitgekapt. De voorzet werd door Wouter Artz verkeerd beoordeeld, waardoor Gomez makkelijk kon inkoppen. Nog voor rust wist MVV de sfeer, die het stadion nu schiep in rendement om te zetten. En weer was het Volendam dat een flink handje hielp. Bij een ingooi van MVV kreeg Brüls alle ruimte. Zijn strakke voorzet had weggewerkt kunnen worden, maar Henny Schilder schoot vol in het eigen doel. Volendam kreeg het nu zeer moeilijk. In de Geusselt kan het immers flink spoken. Volendam gaf het middenveld uit handen, maar bezweek niet. Integendeel. Met nog vier minuten op de klok ging Maikel van der Werff een combinatie aan, die hij zelf doeltreffend afrondde. De 2-2 was verdiend, maar leek toch verloren te gaan.

{foto2}

Vanaf de aftrap verzette MVV opnieuw de bakens. In de uitbraak die volgde, leek Wouter Artz zijn directe man slechts te kunnen afstoppen ten koste van een overtreding. Naast hem stonden nog twee Volendamverdedigers, dus van een doorgebroken speler was geen sprake.  Waar scheidsrechter Sanders in de eerste minuten voor Haastrup geen kaart trok, was het nu direct rood. Volstrekt tegen de regels in! Gomez zette zich achter de strafschop, maar schoot de bal over het doel in het eigen supportersvak. Met tien man moest Volendam verder. In de nu volgende tweede helft was de wedstrijd al gauw gespeeld. Nog in de 46e minuut ging Melvin Platje onbesuisd een duel aan, zodat Sanders ook hem rood gaf. Een actie van Volendams topscorer, die ook met geel bestraft kon worden, zoals in veel wedstrijden wekelijks blijkt. Scheidsrechter Sanders was echter niet echt Volendams gezind. In een sportieve wedstrijd zonder incidenten werden twee rode en vier gele kaarten aan Volendam gegeven, terwijl MVV, even enthousiast spelend, tot slechts één normale kaart kwam.

{foto1}

Merkwaardig genoeg kregen de negen overgebleven Volendammers onmiddellijk daarna een unieke kans op een nieuwe voorsprong. Dominique van Dijk mocht op twintig meter van het doel aanleggen, maar zag de bal vijf centimeter langs de verkeerde kant van de paal gaan. MVV nam het initiatief al gauw over. Na een kwartier leverde dat de logische voorsprong op. Van rechts werd voorgezet, buiten bereik van alles en iedereen, zodat Van Hyfte fraai kon raak koppen. Weggespeeld werd Volendam niet, maar de kracht om de wil op te leggen kon niet getoond worden. Gebrek aan mankracht. MVV had eigenlijk geen kind aan Volendam. De doelpunten regen zich aaneen, zo was de verwachting. Elk foutje werd afgestraft, Zo profiteerde daar ook oud-Volendamspeler Aafjes van, wat 4-2 betekende. Twee wissels bracht Volendam in, maar de goal viel aan de andere kant, toen Brüls er 5-2 van maakte. Persoonlijke fouten en een zwaar arbitraal accent nekten Volendam, dat daardoor slecht wegkomt uit de hoek waar de klappen vallen. De bezoekjes aan Limburg hebben dit seizoen een nare bijsmaak. Na de merkwaardige leiding van scheidsrechter Cairo in Sittard nam Sanders in Maastricht het stokje moeiteloos over.

Foto's Rob Lezer & Rob Beense

Digitaal Museum Bestel Afdrukken