Nasleep bekerwedstrijd FC Volendam - SC Heerenveen

• zaterdag, 25 apr 2009
  • Leestijd: 1 minuut

De aanklager betaald voetbal is een vooronderzoek gestart naar Jack Tuyp. De aanvaller van FC Volendam liet zich in Telesport kritisch uit over de arbitrage van de bekerwedstrijd FC Volendam - Heerenveen. Volgens de journalist zou Tuyp gezegd hebben: 'Het leek wel of hij de opdracht had gekregen om de grote club door te laten gaan naar de finale' wat nu Tuyp zwaar wordt aangerekend. De Volendammer heeft tot dinsdag de tijd om een verklaring in te leveren bij de KNVB.
Scheidsrechters gaan onbevooroordeeld het veld, zo is de verwachting. Spelers mogen erop rekenen dat er 100% onpartijdigheid is. De discussie over de niet gegeven strafschop geeft voeding aan het tegendeel. Ook in de bekerfinale van 1995 leek het erop dat Volendam niet mocht winnen. Trainer Frans Adelaar gaf onlangs in een persconferentie aan, geen reacties meer te geven op arbitrage. Uit de complete tekst worden vaak woorden of zinnen gehaald, die een eigen leven gaan leiden. Het geven van een mening na een wedstrijd is een riskante bezigheid geworden.