Nick Doodeman: “Ik blijf knokken voor basisplaats”

• vrijdag, 01 sep 2017

De van AZ overgekomen Nick Doodeman heeft in de voorbereiding van FC Volendam een aantal wedstrijden mogen proeven van het eerste elftal. Onder meer tegen NAC, SC Heerenveen, PEC Zwolle mocht hij zijn kunsten vertonen. Naarmate de voorbereiding vorderde, werd duidelijk dat Misha Salden de voorkeur geeft aan Luis Pedro als rechtsbuiten. Doodeman maakt nu deel uit van Jong Volendam. Een goede sportman moet ook om kunnen gaan met teleurstellingen. Dat kan de jonge Doodeman (20). “Ik blijf knokken voor een basisplaats.”

De sinds kort met zijn vriendin, Emilia, in Alkmaar samenwonende Doodeman begon zijn voetballoopbaan bij het Venhuizer ASV ’55. Om zijn talent verder te ontwikkelen verkaste hij naar buurtclub De Zouaven, de oude club van Frank en Ronald de Boer. AZ plukte hem bij de club uit Grootebroek/Lutjebroek weg. Tien jaar heeft hij in de jeugdopleiding van de eredivisieclub gezeten. Zijn eerste jaar in Jong AZ werd een drama, én een verloren seizoen.

Nick Doodeman: “Ik brak dat seizoen mijn been en vestigde mijn hoop op mijn tweede jaar in Jong AZ. Na de winterstop kwam ik toen wat meer aan spelen toe. AZ had echter al laten weten mijn optie niet te lichten. Er waren wat clubs die bij mijn zaakwaarnemer informeerden, maar FC Volendam was meteen concreet.”

Posities
Bij FC Volendam kwam hij niet helemaal in een vreemd pakhuis. “Jongens als Paul Kok, Hobie Verhulst en Erik Schouten waren voorheen mijn clubgenoten bij AZ. FC Volendam is een gemoedelijke club. Iedereen gaat er goed met elkaar om. Bij AZ breken weinig spelers vanuit de eigen jeugd door. Bij FC Volendam is dat juist wel het geval. Dat de trainer voor Pedro gekozen heeft, is voor mij jammer. Maar ik zal er alles aan doen om dit seizoen alsnog een basisplaats te veroveren. Ik ben niet afhankelijk van één positie. Kan ook als linksbuiten en bij AZ heb ik nog als centrale spits gespeeld.”
Snelheid is het handelsmerk van Doodeman. “Daar probeer ik ook mijn voordeel uit te halen.”

Tekst: Cor Westerveld
Foto: Erna Apeldoorn