Nick Tol: “Onze fans mogen we niet opnieuw teleurstellen”

• donderdag, 10 mrt 2011

In de schijnwerpers: Nick (Pier) Tol

Nick (Pier) Tol komt uit een bekend voetbalnest. Zijn vader is Kees (Pier) Tol en dat zegt de voetballiefhebbers genoeg. Ook laatstgenoemde had het voetballen niet van een vreemde. Immers, zijn vader, Thames, speelde vroeger ook in het eerste elftal. De derde generatie Tol, Nick dus, kreeg een contract voor een seizoen. Hij kwam over van de amateurs van de RKAV Volendam.

Nick komt net terug van de training op maandag als wij hem spreken. “Ja, het was zwaar, maar dat zijn de trainingen de eerste dagen van de week meestal. Een dag vóór de wedstrijd op vrijdag gaat het er op de training wat rustiger aan toe.”
Zijn contract loopt dit seizoen af. Of er een verlenging inzit, is ook voor hem nog een vraagteken. “Ik heb geen flauw idee. Ik hoop natuurlijk op veel invalbeurten. Dan moet ik laten zien wat ik kan. Ik was dit seizoen tegen Veendam, RBC en Telstar basisspeler. Tegen Telstar werd ik overigens gewisseld. Maar ik heb na de winterstop al meer speelminuten gekregen van de trainer dan in de eerste helft van de competitie. Heeft natuurlijk ook met blessures en schorsingen te maken.”

Barry Opdam
“We zijn niet echt gelukkig met blessures. Robbin Ruiter en Frank Schilder hebben we al de nodige wedstrijden moeten missen. En tegen Helmond Sport was de rentree van Maikel van der Werff ook van korte duur. Een speler als Barry Opdam missen we al een hele tijd. Hij zorgde met zijn ervaring voor meer rust en sturing in de ploeg. We hopen dat hij er straks in de nacompetitie weer bij is. Hij loopt nog op krukken. Herstelt natuurlijk niet zo snel als een speler van achttien.”
Dat Volendam de laatste tijd wat wisselvallig presteert, daar kan Nick niet omheen. “Voor de winterstop met Barry Opdam erbij wonnen we veel wedstrijden. Ging het doelpunt er wel net in en nu vaak net niet. Tegen Helmond Sport hebben we vorige week ook kansen gehad, maar scoorden we niet. De inzet van Jack Tuyp werd vlak voor tijd van richting veranderd. Veel kansen hebben we overigens niet gecreëerd tegen Helmond Sport. In de nabespreking zei onze trainer dat ook. Hij wil dat we meer laten zien voor eigen publiek.”

Koppig
Uiteraard krijgt Nick ook van vader Pier te horen wat hij goed en niet goed deed in de wedstrijd. “Een paar jaar geleden nam ik met mijn koppigheid niets van hem aan. Gaf ik hem ongelijk als ie kritiek had. Ik accepteer nu wat hij zegt. Hij heeft toch een enorme staat van dienst als voetballer. Hij zit bij de thuiswedstrijden op de tribune en is in zijn hoedanigheid als trainer van de spitsen van FC Volendam ook direct bij de club betrokken.”

Nick Pier Tol speelt het liefst in het eigen Kras Stadion. “Uitwedstrijden tegen Cambuur en Den Bosch zijn ook leuk, want die clubs trekken veel publiek naar het stadion. Een prima ambiance om te voetballen.”
Voor Nick Pier is het al een uitgemaakte zaak dat FC Zwolle kampioen wordt. “FC Zwolle speelt gewoon het beste voetbal. Wij moeten zelf bij de eerste vijf zien te eindigen. Daar moeten we voor gaan. Gemakkelijke wedstrijden zijn er niet bij. We krijgen bijvoorbeeld nog de degradatiekandidaten Almere City en Fortuna Sittard. Ploegen die de punten net zo hard nodig hebben als wij.”
De wedstrijd van vanavond tegen RKC hoopt Nick Pier Tol weer in de basis te staan te staan of in te vallen. “Onze supporters mogen we niet opnieuw teleurstellen. Ik hoop dat we tot goed voetbal komen. Een prognose? Nou, ik hou het op 2-1.”

Cor Westerveld