Nick Zeijlmans heeft zijn achterstand snel ingehaald

• vrijdag, 22 apr 2016

Door: Cor Westerveld

Nick Zeijlmans mocht tegen Go Ahead Eagles opdraven voor de geschorste Erik Schouten. Het was voor de centrale verdediger de eerste wedstrijd waarin hij de volle negentig minuten aan de bak kon. ’Geniet ervan en doe gewoon je eigen ding’, haalde coach Robert Molenaar voor aanvang de druk van de ketel bij Zeijlmans.

De Alkmaarder had zich al verzoend met het feit dat het eerste elftal nog een halte te ver was dit seizoen. “Pas na de winterstop was ik hersteld van een scheurtje in mijn meniscus. Ik mag niet klagen dat ik toch nog zo snel de kans heb gekregen van de trainer.” Het zegt ook alles over zijn eigen instelling en de progressie die hij de afgelopen maanden in Jong Volendam heeft gemaakt. “Ik hoop nog meer speelminuten te maken dit seizoen.”

Opdracht
Helemaal nieuw was spelen in het eerste niet voor hem. Nadat hij in de uitwedstrijd tegen Jong PSV (2-2) al bij de selectie zat, mocht hij thuis tegen Helmond Sport in de 87e minuut invallen voor Jack Tuijp en als debutant mee helpen de 2-1 voorsprong te verdedigen. ’Trap alle ballen weg’, luidde toen de opdracht waarmee hij vanaf de bank vertrok. Nick Zeijlmans (20) begon op 5-jarige leeftijd bij AFC ’34 en maakte als D1 speler de overstap naar AZ. Na een seizoen in de jeugd bij AZ, werd hij af geserveerd. “Ik was toen elf jaar en dat was een heel bittere pil. Gelukkig werd ik daarna al snel benaderd door FC Volendam. Veel verschil is er niet tussen de D-teams van beide clubs. Met de D1 van FC Volendam wonnen we wel van AZ. Bij AZ is alles wat strenger geregeld. Bij FC Volendam is het wat losser en gaat het er allemaal wat gemoedelijker aan toe. Mijn vader bracht me altijd naar Volendam en later carpoolde hij met andere ouders van jeugdspelers. Nu heb ik zelf een auto.”

Heksenketel
De wedstrijd tegen Go Ahead was feitelijk de laatste kans voor FC Volendam om nog aanspraak te kunnen maken op de vijfde plek, die een ticket oplevert voor de tweede ronde van de play-offs. “In Deventer zaten achtduizend mensen in het stadion. Zo’n heksenketel doet je wel wat als je het veld opkomt, maar na de aftrap ben je alleen nog met de wedstrijd bezig. Had het wat meegezeten, dan hadden wij de volle winst gepakt. Nu verloren wij in de laatste minuut met 3-2. Wij werkten twee keer een achterstand weg met mooie doelpunten”, blikt Zeijlmans terug op het cruciale treffen In de play-offs dicht hij FC Volendam zeker goede kansen toe. “FC Volendam heeft dit seizoen laten zien dat het voor geen club hoeft onder te doen. In de groep leeft de play-offs al”, weet hij.