Oekraïense vluchtelingen beleven topavond bij FC Volendam – De Graafschap

• woensdag, 13 apr 2022

Op uitnodiging van FC Volendam waren er bijna zeventig vluchtelingen uit Oekraïne aanwezig bij de met 3 – 1 gewonnen thuiswedstrijd tegen De Graafschap. In samenwerking met gemeente Edam – Volendam, De Meermin en Bakker Travel werden deze mensen in stelling gebracht om de wedstrijd bij te wonen. De Oekraïners waren zeer blij met dit uitstapje, om zo even de gedachtes te verzetten en uit de nare realiteit te stappen. Ze stonden op de banken om de ploeg van Wim Jonk aan te moedigen en genoten van de zege.

Voetbal heeft al veel vaker bewezen de verbindende factor te zijn binnen de maatschappij. Toen FC Volendam op de hoogte werd gesteld van de huisvesting van de Oekraïners in de gemeente was er binnen de club geen twijfel om deze mensen een vorm van verlichting te bieden. Met resultaat: de Oekraïners kregen kaarten aangeboden voor de wedstrijd tegen De Graafschap, al was dit niet mogelijk zonder de inspanningen van enkele sleutelpartners van FC Volendam.

Steun van de gemeenschap

Gemeente Edam – Volendam heeft vanaf het begin van de crisisopvang gezorgd dat deze mensen een welkom gevoel krijgen. Zo staan er talloze vrijwilligers klaar om de vluchtelingen te voorzien van boodschappen, huishoudelijk hulp en andere ondersteuning.

Reispartner Bakker Travel stond direct paraat om de Oekraïnse vluchtelingen vanuit De Meermin richting het stadion te vervoeren. Het voormalig verzorgingstehuis fungeert momenteel als opvanglocatie voor de oorlogsvluchtelingen en ook hier zijn de inspanningen van talloze vrijwilligers een steunpilaar voor een succesvolle crisisopvang.

Feest

Eenmaal aangekomen in het Kras Stadion was het feest voor de bezoekers uit Oekraïne. Iedereen werd ontvangen met een hapje en een drankje en iedereen kreeg een kaartje voor de Pé Muhren tribune. Het duurde niet lang voordat de aanwezigen de bekende FC Volendam-nummers uit hun hoofd kenden en vanaf het eerste fluitsignaal was hun stem luid hoorbaar. Met resultaat: FC Volendam won met 3 – 1 van De Graafschap en er werd op de Jaap Bond-tribune uitbundig feest gevierd.

FC Volendam blijft zich continu oriënteren hoe het kwetsbaren in de maatschappij kan helpen met een mooi uitstapje van een sombere realiteit. Voetbal is één van de meest verbindende factoren binnen onze maatschappij en zolang FC Volendam als club kan helpen mensen een fijner gevoel te geven dan blijft de club zich hiervoor inspannen.

Tekst: Bram van Lint
Foto's: Fred Rotgans