Ogen op eerste thuisoverwinning in 2021 tegen wisselvallig Excelsior

• donderdag, 04 feb 2021

De 1-3 overwinning op Go Ahead Eagles zorgde voor een goed gevoel in het kamp van FC Volendam. Niet alleen werd de eerste overwinning in dertien jaar op Deventers grondgebied geboekt, ook behield het aansluiting met de subtop. Tegen het wisselvallige Excelsior moet de eerste thuisoverwinning van 2021 geboekt worden. De wedstrijd tegen de Kralingers begint om 21:00 en is live te zien via ESPN 3.

Excelsior bezet een teleurstellende elfde plek op de ranglijst, met 27 punten. FC Volendam heeft er tien meer. Desondanks zijn de Kralingers, die onder meer verdediger Robin van der Meer moeten missen vanwege een schorsing, een onvoorspelbare tegenstander. De Rotterdammers scoren veel, maar krijgen ook veel doelpunten tegen. Wellicht dat aanwinst Sondre Skogen (gehuurd van Feyenoord) hier verandering in kan brengen.

Onvoorspelbaar

Excelsior speelde de laatste wedstrijd gelijk tegen FC Den Bosch. Na een 3-0 voorsprong werd het uiteindelijk nog 4-4. Topscorer bij Excelsior is Elias Mar Omarsson. De IJslander scoorde al liefst 21 doelpunten dit seizoen en zal vrijdag scherp in de gaten moeten worden door de Volendamse defensie.

FC Volendam en Excelsior troffen elkaar 31 keer eerder. De mannen van Wim Jonk koesteren warme gevoelens aan het laatste treffen. In Rotterdam werd er eerder dit seizoen met 2-3 gewonnen door de Oranjehemden. Boy Deul was de grote man aan Volendamse zijde. Mede door zijn spectaculaire doelpunt in de slotfase van de wedstrijd wisten de Volendammers de punten mee naar huis te nemen.

17 jaar geleden

Voor de laatste thuisoverwinning van de Volendamse equipe moeten we iets verder terugkijken. Die was in het seizoen 2012-2013. Het werd op 11 november 2012 een 3-1 overwinning voor FC Volendam. Doelpunten kwamen van Jack Tuijp (2x) en Michiel Kramer. Excelsior nam in 2004 voor het laatst de punten mee, toen het aan de Dijk met 1-2 won.

Laatste vijf ontmoetingen

07-12-2020 | Excelsior - FC Volendam: 2 - 3
Boy Deul (2x) en Martijn Kaars

22-11-2019 | Excelsior - FC Volendam: 1 - 2
Martijn Kaars en Derry John Murkin

28-03-2014 | Excelsior - FC Volendam: 2 - 1
Robert Mühren

13-09-2013 | FC Volendam - Excelsior: 2 - 2
Robert Mühren en Gerry Koning

19-04-2013 | Excelsior - FC Volendam: 1 - 3
Ludcinio Marengo, Levi Schwiebbe en Michiel Kramer

Twitter & Insta Story

FC Volendam - SBV Excelsior wordt live uitgezonden op ESPN 3 en is daarnaast te volgen via het Twitter-account @FCVolendam, de story op Instagram en het radioprogramma van NH Sport. De hashtag van deze wedstrijd is #volexc. De aftrap is vrijdagavond om 21:00 uur.

Tekst: Maarten Schuijl