Ondanks verlies nuttige oefenpot A-junioren

• donderdag, 12 jan 2012

12/1 – De A-junioren hebben dinsdagavond in Alkmaar een goede oefenwedstrijd gespeeld tegen AZ A1. Aangezien er na de winterstop nog maar één keer was getraind, had trainer Richard Stricker er, vooral ter voorkoming van blessures, voor gekozen om naast zijn eigen A1 ook vrijwel alle spelers van A2 mee te nemen naar Sportpark ’t Lood. Het zal duidelijk zijn dat de kleedkamer met 25 spelers en de staf van beide teams tot de nok aan toe was gevuld.

Met AZ-trainer/coach Robert Molenaar, in de jaren ’90 speler van FC Volendam, was afgesproken dat er in 3 blokken van 25 minuten zou worden gespeeld, zodat iedereen de kans kreeg weer enig wedstrijdritme op te doen. De volgelingen van de AZ en FC Volendamjeugd zagen in totaal zeven doelpunten, maar dat hadden er minimaal 2 meer moeten zijn. Met name de Volendammers deden zichzelf tekort door twee penalties te missen.

In het eerste blok verscheen vrijwel de volledige basiself van A1 binnen de lijnen. Volendam leek al in de eerste minuut op voorsprong te komen, maar de harde schuiver van Damiën Menzo verdween via buitenkant paal naast het doel. Het lukte de thuisploeg na 5 minuten wel om de score te openen. Veel te simpel werd onze verdediging uitgespeeld, waarna een intikkertje de 1-0 opleverde. Het duel speelde zich ook daarna hoofdzakelijk af op de helft van de Alkmaarders, maar waakzaamheid bleef geboden, want met een paar razendsnelle spitsen bleek AZ uiterst gevaarlijk in de omschakeling. Zonder dat het onsportief werd, ging het er af en toe, met name van Alkmaarse kant, bijzonder fel aan toe. Gelukkig leverde het geen blessures op. Na een vrije trap van Eric Veerman halverwege was er in de rebound een doelpoging van Robert Timisela, maar de doelman van AZ wist een treffer te voorkomen. In de 22e minuut was het wel raak. Marouane Bensabouh stuurde op links Damiën weg. Zijn schot in de verste hoek bracht de stand weer in evenwicht. In de extra toegekende tijd ging Mitchel Michaelis opzichtig in de fout. Hij taxeerde een ongevaarlijke bal volkomen verkeerd en liet de bal los. Na de daarop volgende overtreding gaf de scheidsrechter eerst nog voordeel, maar toen Sven Talsma op de doellijn redding had gebracht, wees hij alsnog naar de stip. De strafschop werd onberispelijk ingeschoten, 2-1. Volendam was toen even niet bij de les, want binnen een minuut werd het zelfs, volledig tegen de verhouding in, 3-1 nadat een AZ’er ongehinderd via de as van het veld vrij voor ons doel was verschenen.

In het tweede blok moesten de spelers van A2 proberen de stand een ander aanzien te geven. Dat dit een moeilijke taak was spreekt voor zich, maar de mannen gaven zeer behoorlijk partij aan hun op papier veel sterkere opponent. Zij deden nauwelijks onder en kregen ook een paar prima mogelijkheden om de aansluitingstreffer tot stand te brengen. Zo was er o.a. een uitstekende individuele actie van Souffian Reclaoui. Helaas werd zijn schot vakkundig door de keeper van AZ gepareerd. Ook Sander Binken onderscheidde zich een keer met een knappe redding. Waar de scheidsrechter dat eigenlijk eerder ook al moeten doen, kende hij met nog ongeveer 3 minuten te gaan Volendam een penalty toe. Ferry Heijnis was in de 16 ten val gebracht en legde vervolgens zelf aan om de strafschop te verzilveren. Hij faalde echter. Met een fraaie boogbal liet een speler van AZ even later Sander Binken wel kansloos, waarmeer hij de stand op 4-1 bracht.

In het 3e en laatste blok mochten de meeste spelers van de startgroep weer opdraven, aangevuld met o.a. Souffian Reclaoui. Hij liet de 4-2 aantekenen, nadat hij een doorkopbal van Marouane Bensabouh laag in de linkerhoek had laten verdwijnen. Vervolgens kreeg Marcel Veerman een haast niet te missen kans om voor 4-3 te zorgen. Bram Barhorst legde de bal keurig breed op hem af, maar Marcel kwam niet verder dan een schot naast. Zelfs uit een penalty bleek het (te) moeilijk om te scoren, want nadat Ferry Heijnis opnieuw binnen de 16 tegen het gras was gewerkt, mocht een tweede strafschop worden genomen. Marouane zou dit varkentje wel even wassen, maar zijn poging ging recht op de keeper af en die had daarmee dan ook geen enkele moeite. De stand had dus eigenlijk al lang in evenwicht moeten zijn, maar in plaats daarvan was het AZ dat nog wel een keer succesvol was. Iets te lichtzinnig optreden van Eric Veerman zorgde ervoor dat de Alkmaarders de eindstand op 5-2 konden bepalen.

Trainer Richard Stricker toonde zich na afloop, ondanks het geflatteerde verlies, een tevreden man. Hij liet weten trots op z’n mannen te zijn en vond dat er in balbezit af en toe heel aardig was gespeeld. Het balverlies was echter door AZ genadeloos afgeslacht. Prima leermomenten weer dus.

Voor a.s. zaterdag (aanvang 14.30 uur) staat thuis in het eigen KRAS Stadion een oefenwedstrijd tegen eredivisionist FC Utrecht A1 op het programma. Net als AZ A1 een prima sparringpartner in onze voorbereiding op de competitietopper volgende week thuis tegen FC Zwolle A1. Want daar moeten we helemaal klaar voor zijn!

Gerard Veeken

Opstelling FC Volendam A1 eerste blok:
Mitchel Michaelis, Bowedee Burleson, Gerry Schilder, Eric Veerman, Sven Talsma, Robert Timisela, Soufian Moro, Marouane Bensabouh, Bram Barhorst, Marcel Veerman, Damiën Menzo

Opstelling FC Volendam A1 tweede blok:
Sander Binken, Dennis de Wit, Danny Tol, Sander Bond, Randy Hondius, Kick van Aelst, Bilal El Achkar, Souffian Reclaoui, Ferry Heijnis, Jordy Dijkhuizen, Cerezo Hilgen, Rafik El Hamdi, Boyd Stevens

Opstelling FC Volendam A1 derde blok:
Dean Schilder, Bowedee Burleson, Gerry Schilder, Eric Veerman, Sven Talsma, Robert Timisela, Soufian Moro (Souffian Reclaoui), Marouane Bensabouh, Bram Barhorst, Marcel Veerman, Damiën Menzo (Ferry Heijnis)