Ondermaats FC Volendam geeft punten cadeau aan Telstar

• zondag, 25 aug 2013

Ondermaats FC Volendam geeft punten cadeau aan Telstar

Door Cor Westerveld

Een gelijkspel had de krachtsverhouding beter weergegeven in de Noord-Hollandse voetbalderby, maar een blunder van doelman Roy Pistoor leverde Telstar in de slotfase toch nog het winnende doelpunt op tegen FC Volendam En daar was trainer Marcel Keizer van de club uit de IJmond erg blij mee. Keizer bracht in herinnering dat Telstar de laatste twee keer in het vissersdorp behoorlijk ’op zijn kloten’ had gehad. Hij liet zijn ploeg wachten op de mogelijkheden die het zou krijgen van een aanvallend FC Volendam.

“We werden daarbij geholpen door de snelle eerste goal. Daarna konden wij wachten. De emoties na de gelijkmaker van FC Volendam pal voor rust waren hoog opgelopen bij mijn spelers. In de tweede helft wisten we dat FC Volendam zou komen. Wij hebben op 1-1 gespeeld. Het tweede doelpunt was een cadeautje voor ons en dat was mooi meegenomen”, aldus een blije Keizer.

{foto1}

Betwist
Het eerste doelpunt lag al na drie minuten achter doelman Roy Pistoor. Het was Jeffrey Ket die de bal uit een voorzet van Johan Kulhan achter doelman Pistoor liet ploffen. Het was dat Daryl van Mieghem maar net naast schoot en Toine van Huizen een hoekschop van Kulhan over het doel kopte want anders had FC Volendam op een grotere achterstand komen te staan. Vlak voor rust kwam geheel onverwacht de gelijkmaker op het scorebord. Robert Mühren werd net binnen de zestien door Tim Keurtjes onreglementair aangepakt en vanaf de elfmeterstip mocht de topscorer van de Jupiler League aanleggen voor zijn zevende seizoentreffer, 1-1. De strafschop werd overigens verbaal betwist door de spelers van Telstar.

{foto2}

Ontevreden
Coach Hans de Koning was duidelijk ontevreden over het spel van zijn team getuige zijn erg korte reactie na afloop. “Wij hadden niet moeten verliezen vandaag.” Eigenlijk verdiende de wedstrijd geen winnaar. Voor de 3523 toeschouwers was het zeker geen aantrekkelijke voetbalpot. Veel verkeerde passes, veel overtredingen, veel gele kaarten en een veel fluitende scheidsrechter Jeroen Manschot voor al dan niet buitenspelsituaties, droegen bepaald niet bij aan het kijkgenot. Manschot trok zes keer geel voor Telstar (Kevin van Essen, Tim Keurntjes, Johan Kulhan, Oger Klos, Anthony Correia, Jeffrey Ket) en twee keer voor FC Volendam (Kevin Wattamaleo en Erik Schouten). Het verschil in kaarten bewijst dat Telstar agressiever de strijd aanging dan de thuisclub. Als team kwam FC Volendam tegen Telstar niet goed uit de verf. Nick Coster (Man of the Match), Henny Schilder en Erik Schouten kwamen boven het maaiveld uit. Henk Veerman (in de 8e minuut ingevallen voor de geblesseerde Damien Menzo) was niet altijd even gelukkig met zijn goedbedoelde passes en acties. Hij lobte na lange bal van Schouten de bal net over de deklat. De van een blessure teruggekomen Brandley Kuwas is nog zoekende naar zijn oude vorm. De voor Soufiane Laghmouchi ingevallen Ludcinio Marengo, die heel wat aanvallen op zijn benen kreeg te verduren, leek FC Volendam in de tweede helft op voorsprong te zetten nadat hij over de linkerflank was weggestuurd door Nick Coster. Het schot van de naar binnen trekkende Marengo ging via een spelers van Telstar echter naast in plaats van in het doel.

{foto3}

Ongelukkig
Ongelukkig was uiteraard het optreden van doelman Roy Pisoor bij het tweede doelpunt. Hij liet een ogenschijnlijk klemvaste bal weer rollen waarna het voor Calvin Mac Intosh een koud kunstje was om in de 88e minuut de winnende treffer over de doellijn te tikken. Hans de Koning, zelf oud-doelman, moet als geen ander hebben geweten hoe Pistoor zich na die blunder moet

hebben gevoeld. De beste doelmannen maken het in hun carrière wel een aantal keren mee dat ze blunderen. Dat het voor Telstar de winnende goal was, maakte het voor FC Volendam en in het bijzonder voor Roy Pistoor extra zuur. De wedstrijd tegen Telstar moeten de spelers maar snel vergeten. De volgende tegenstander is Willem II in Tilburg. Een mooie tegenstander voor de wijdbroeken om zich te revancheren voor de misstap tegen Telstar.

{foto4}