Onfortuinlijk verlies voor FC Volendam

• zondag, 27 okt 2013

Door Cor Westerveld

De weersomstandigheden maakten het niet gemakkelijk voor de 22 spelers. Uiteindelijk bleek niet de harde wind, maar de plotseling fel schijnende zon de grootste spelbreker voor de thuisclub. Op het moment dat invaller Vlatko Lazic een vrije trap mocht nemen voor De Graafschap, begon de zon fel in de gezichten van de Volendamspelers te schijnen. Doelman Theo Timmermans - die even tevoren was uitgeroepen tot man van de wedstrijd - werd wellicht door de felle zon verblind. Via zijn handen verdween de bal in de 89e minuut in het doel.

{foto1}

De wedstrijd FC Volendam-De Graafschap leek hard op weg naar een 0-0 uitslag. De kansen die beide ploegen met name in de tweede helft kregen, werden niet benut en een gelijkspel leek dan ook een juiste uitslag te worden.

Geluk
“We hadden geluk dat die bal erin ging. Volendam had daarvoor net twee grote kansen gehad”, aldus coach Pieter Huistra van de bezoekers. Hans de Koning vond het vervelend voor Theo Timmermans. De doelman van FC Volendam had eerder in de wedstrijd met fraaie en resolute reddingen zijn ploeg voor een achterstand behoed. “Ik kan Theo en mijn andere spelers niks kwalijk nemen. Ik denk dat het publiek een mooie wedstrijd heeft gezien. Wij moesten het doen met de spelers die vanmiddag op het veld stonden. We misten creatieve spelers als Kuwas en Fafiani.”

{foto2}

Lastig
Pieter Huistra wist dat het lastig zou worden voor zijn ploeg in het vissersdorp. Beide ploegen creëerden kansen. In de eerste helft was de eerste kans voor de doorgebroken Jordan Garcia Calvete, maar Theo Timmermans hield hem van scoren af. Even kwam hij attent zijn doel uitgerend om de bal net voor een aanstormende aanvaller buiten de zestienmeterlijn weg te koppen. Toen de geheel vrijgelaten Jordan Garca Valvete de bal uit een ingooi voor zijn voeten kreeg en alleen op Timmermans afging, lukte het hem opnieuw niet om te scoren. Damien Menzo kreeg in de eerste helft voor de thuisclub een goede kans om vanaf de linkervleugel schuin voor het doel uit te halen maar hij koos voor een voorzet die niks opleverde. Een vrije trap van Robert Mühren verdween over het muurtje in de handen van doelman Jasper Heusinkveld.

{foto3}

Levendig
Na de hervatting werd de wedstrijd veel levendiger. De Graafschap voerde de druk op, maar het was FC Volendam dat als eerste een fraaie scoringskans kreeg. Uit een prima voorzet van Nick Coster vanaf de linkervleugel naar de tweede paal leek Levi Schwiebbe te gaan scoren, maar hij lag de bal breed op Kevin Wattamaleo die zijn kans ook voorbij liet gaan. Op een pass van Tim Vincken schoot Natahaniel Will de bal in handen van doelman Timmermans. De Koning besloot om Ludcinio Marengo in te brengen voor Wattamaleo. FC Volendam kreeg plotseling opnieuw een kans toen Damien Menzo Tim Bakens de bal ontfutselde en zich langs nog een verdediger van De Graafschap wurmde. Met links schoot hij de bal maar net langs de verkeerde kant van de paal.
Aan de andere kant hadden de Superboeren pech toen Piotr Parzyszek de bal buiten bereik van Timmermans tegen de paal schoot. Marengo gaf Menzo nog een scoringskans, maar via de handen van doelman Heusinkveld leverde zijn inzet niet meer op dan een corner. Nadat de 3280 toeschouwers zich al verzoend leken te hebben met de brilstand als uitslag, begon het zonnetje toch nog te schijnen voor De Graafschap.

Foto's: www.fredrotgans.nl