Ongeslagen reeks houdt ook na Avondje NAC stand

• vrijdag, 14 jan 2022

FC Volendam is er opnieuw niet in geslaagd een uitwedstrijd bij NAC Breda in winst om te zetten. Ondanks enkele grote kansen voor beide ploegen, eindigde de wedstrijd zoals hij begon: 0-0. FC Volendam tilde hierdoor zijn ongeslagen reeks naar twintig en kan volgende week tegen MVV het clubrecord evenaren.

Het eerste gevaar in de wedstrijd kwam al snel van de thuisploeg: Feyenoord-huurling Naoefal Bannis dook in kansrijke positie op in het vijandelijke strafschopgebied, maar zag zijn inzet van dichtbij worden geblokt. Even later stond de teen van doelman Filip Stankovic de openingstreffer van NAC in de weg: de Italiaan stopte een van richting veranderd schot van middenvelder Thom Haye. Zijn collega aan de overkant, Nick Olij, moest vlak erna een hard schot van Walid Ould-Chikh uit zijn doel stompen.

Vijf minuten voor het verstrijken van de eerste helft waren de bezoekers een haar verwijderd van de openingstreffer. Francesco Antonucci - die voor het eerst sinds zijn terugkeer bij Het Nieuwe Oranje in de basisformatie verscheen - stelde Olij op de proef, maar zijn afgemeten schot in de verre hoek kon maar nét worden gekeerd door de doelman.

Na rust bracht trainer Wim Jonk aanwinst Bilal Ould-Chikh binnen de lijnen voor Gaetano Oristanio. Voor hem betekende het zijn debuut in het shirt van FC Volendam. Direct liet de voormalig speler van onder andere Benfica zien wat hij in zijn mars heeft: na een fraaie actie bracht hij de bal bij Robert Mühren, die zijn schot uiteindelijk zag worden gekraakt.

Onschadelijk

Daarna kwamen de keepers weer aan bod, waar met name Stankovic van grote waarde bleek voor zijn ploeg. Tweemaal hield hij Bannis in de één-tegen-één van scoren af, door snel uit zijn doel te komen. De goalie maakte sowieso een erg solide indruk in het Rat Verlegh Stadion en was ook meevoetballend scherp en attent. Aan de overkant was het Olij die een schot van Mühren onschadelijk maakte en daarna een grote kans van dichtbij van Samir Ben Sallam. Ook de rebound van Mühren was een prooi voor de aanvoerder van NAC.

In de slotfase bleef FC Volendam de ruimte opzoeken, maar bleef het ook achterin gedisciplineerd spelen. NAC werd enkel nog gevaarlijk met schoten uit de tweede lijn. Telkens ontbrak het hierbij aan richting of was het een eenvoudige prooi voor Stankovic. Omdat ook de bezoekers niet meer gevaarlijk werden, was de doelpuntloze uitkomst niet gek. Daardoor loopt FC Volendam voor het eerst in 2022 tegen puntenverlies aan. Volgende week vrijdag brengt de koploper een bezoek aan Limburg, waar het uitduel tegen MVV in Maastricht wacht.

Opstelling NAC Breda: Nick Olij; Moreno Rutten, Moïse Adiléhou, Dion Malone, Danny Bakker; Thom Haye, Sabir Agougil; Kaj de Rooij, Boris van Schuppen, Vieiri Kotzebue (76' Pjotr Kestens); Naoefal Bannis.

Opstelling FC Volendam: Filip Stankovic; Denso Kasius, Damon Mirani, Benaissa Benamar, Josh Flint (62' Mike Eerdhuijzen); Francesco Antonucci (71' Samir Ben Sallam), Walid Ould-Chikh (79' Kevin Visser), Boy Deul; Daryl van Mieghem (72' Darius Johnson), Robert Mühren, Gaetano Oristanio (46' Bilal Ould-Chikh).

Tekst: Brian Wijker
Foto's: Fred Rotgans