Onnodig puntverlies FC Volendam A1 tegen Argon A1

• zondag, 26 sep 2010

24/09 – Na de moeizame 1-0 overwinning vorige week op Quick Boys, moest vandaag opnieuw een amateurclub worden bestreden. De start van Volendam op de prima bespeelbare natuurgrasmat in Mijdrecht was veelbelovend. Argon, met oude bekende Mitchel Suppan in de gelederen, werd meteen goed onder druk gezet. Een uitstekende individuele actie van Joris Dekker in de 10e minuut had eigenlijk moeten uitmonden in een snelle voorsprong. Hij legde de bal panklaar voor de voeten van de inkomende Quincy van de Leuv, maar deze wist de 100%-kans niet te verzilveren. Hij schoot de bal namelijk over het doel. Het eerste kwartier van de wedstrijd kende een hoog tempo. De verwachting was dan ook dat dit Argon uiteindelijk zou gaan opbreken. De Argonauten kwamen nauwelijks onder de druk van FC Volendam vandaan, maar hun allereerste doelpoging was wel meteen raak. Vanaf de middenlijn werd de bal diep gespeeld. De Volendam-defensie dekte volledig verkeerd, waardoor de snelle en sterke rechterspits van Argon in staat werd gesteld om zijn ploeg in de 18e minuut op voorsprong te zetten, 1-0. Volendam was daarna even de kluts kwijt, maar herpakte zich weer snel. Jasper de Bie kreeg een prima kopkans uit een vrije trap van Roy Bussman, maar richtte precies in de handen van de keeper. In het verdere verloop van de eerste helft werd over en weer nauwelijks een kans gecreëerd. Vlak voor rust moest doelman Brian van der Werff nog wel even handelend optreden bij een schot van Argon vanaf de zijkant.

Na de pauze bleef Quincy van de Leuv in de kleedkamer achter. Voor hem kwam Ralf Fenne in het veld. Het spel van Volendam oogde aanzienlijk beter dan in de eerste helft. Na 10 minuten spelen was er op rechts een fraaie actie van Kevin Tano. Zijn voorzet belandde bij Joris Dekker, wiens inzet in de doelmond werd gesmoord door een aantal verdedigende benen. De tweede doelpoging van Argon in de wedstrijd leverde hen bijna opnieuw een treffer op. Gelukkig scheerde de bal via de lat over ons doel. In de 68e minuut kwam Volendam uit een vrije trap eindelijk langszij. Roy Bussman legde de bal breed op Jasper de Bie. Deze haalde genadeloos hard uit en zorgde daarmee voor de 1-1 op het scorebord. Nu werd het zaak om echt door te drukken en voor de volle winst te gaan. Aanval op aanval golfde richting het Argondoel. Het leverde een tweetal goede mogelijkheden op om op voorsprong te komen. Eerst was het Joris Dekker die alleen op het vijandelijk doel afging. Zijn lobje over de uitgekomen keeper had de juiste richting naar het lege doel, maar met een uiterste krachtsinspanning wist een Argonverdediger de bal net voor de doellijn weg te halen en daarmee zijn team voor een achterstand te behoeden. Even later een prachtige one touch aanval van de Oranjehemden. Met een prima redding was het nu de Argonkeeper zelf die de stand in evenwicht hield. Met nog 11 minuten te gaan kwam Volendam eindelijk op de verdiende voorsprong. Uit een verre uittrap van Brian kwam Kevin Tano in balbezit. Hij passeerde een paar verdedigers en zette hard voor. Via de kluts passeerde de bal de doellijn en was de stand 1-2 geworden. De wedstrijd leek beslist, maar niets bleek minder waar. In de voorlaatste minuut was er een zondagsschot van een Argonaut. Brian taxeerde deze verkeerd en zag de bal tot overmaat van ramp vlak langs de paal in zijn doel verdwijnen, 2-2. Hoe frustrerend is het als een tegenstander de bal gedurende 90 minuten slechts driemaal tussen de palen weet te richten en daaruit 2x scoort? Rendement kan hen daarmee in ieder geval niet worden ontzegd. Het spreekt voor zich dat het verschil in gemoedstoestand tussen beide teams na afloop dan ook in schril contrast met elkaar stond.

{foto1}

Komende zaterdag komt FC Den Bosch op bezoek. Hopelijk zorgt deze opponent voor meer motivatie en inspiratie dan de laatste 2 tegenstanders, want het wordt tijd om weer eens ouderwets te gaan vlammen mannen!

Gerard Veeken

Opstelling:
Brian van der Werff, Juanito Wassenaar, Ousama Akmum, Sven Talsma, Mitchell Janssen, Roy Bussman (’75 Yves Wirjosemito), Kevin Tano, Eric Veerman, Joris Dekker, Quincy van de Leuv (’46 Ralf Fenne), Jasper de Bie

{foto2}