Onnodig verlies op De Herdgang tegen Jong PSV (update)

• vrijdag, 16 mrt 2018

FC Volendam trof op De Herdgang een ‘vrijdags Jong PSV’ zoals dat in het Eindhovens Dagblad werd omschreven.  Wat dat inhield, was voor de staf van Volendam een groot vraagteken. Feit was, dat PSV zelf zaterdags tegen VVV-Venlo moest spelen. Misha Salden houdt zich echter nooit zo erg bezig met de opstelling van de belofteteams, omdat die te wisselend zijn. Voor hem geldt maar een doel, een goede start van de vierde periode met als doel plaatsing in het linker rijtje en deelname aan de Jupiler Play-Offs. In Eindhoven bleek de hoop ijdel. De vroeg opgelopen achterstand werkte verlammend. FC Volendam blijkt al jaren op De Herdgang geen geluk te kunnen afdwingen.

Even leek het erop dat de wedstrijd tegen Jong PSV hetzelfde scenario zou krijgen als afgelopen maandag tegen MVV Maastricht. De eerste grote kans was voor FC Volendam. Enzo Stroo werd schitterende weggestuurd en hoefde maar af te drukken. Zijn schot was echter niet gericht genoeg. Het beloofde een mooie avond te worden, maar de aanval die Jong PSV vervolgens liet zien, was wel raak. Op het middenveld verspeelde Rodney Antwi de bal. Omdat rugdekking ontbrak kreeg Jong PSV een vrije doorloop naar Hobie Verhulst, waarop geen antwoord was. Malen tekende voor 1-0. Vervolgens ontwikkelde zich een veldspel, waarin FC Volendam een veel te laag monotoon tempo hanteerde. Ook Jong PSV hoefde zo nodig niet meer over de middenlijn te komen. Toch kwamen er wel kansjes. Na precies een kwartier schoot Kevin Visser kansrijk naast. Halverwege de eerste helft ontsnapte FC Volendam aan een grotere achterstand, toen Verreth geheel vrij voor doel hoog over schoot. Juist toen FC Volendam weer wat grip op de wedstrijd kreeg, had Gerry Vlak voor een verrassing kunnen zorgen, maar zijn  schot had weinig kracht.  Een lob van Joey Veerman belandde op het net. Ook een aantal scherpe corners leverden niets op. De 1-0 ruststand had zeker weggepoetst kunnen worden, zeker  als de wil, de onverzettelijke wil om te winnen nadrukkelijker getoond was.

Die onverzettelijkheid was er bepaald niet in de tweede helft. Dat werd na twaalf minuten hard afgestraft. Ties Evers beging een overtreding die een gele kaart betekende en een vrije trap voor Jong PSV. De bal werd scherp naar de tweede paal geschoten. Daar kopte de ingekomen Laurssen de bal perfect terug op Verreth die voor 2-0 zorgde. FC Volendam stelde er vervolgens weinig tegenover. Jong PSV controleerde en FC Volendam was niet bij machte gevaarlijk te worden. Een keer mocht Enzo Stroo diep gaan, maar zijn schot werd gekeerd. Na precies twintig minuten in de tweede helft liep Ties Evers zijn tweede gele kaart op voor een identieke overtreding. Met tien man was de missie nog kanslozer. Achterin kwam Kevin Visser centraal te staan en Henny Schilder rechtsback. Toch kwam er direct een mogelijkheid om te scoren. Uit een moeilijke hoek raakte Enzo Stroo de paal. Misha Salden wisselde Joey Veerman voor Nick Runderkamp en Rodney Antwi voor Teije ten Den. Met nog zes minuten op de klok kwam er eindelijk een succesje. Een mooie aanval leverde een corner op, waaruit Marco Tol een fraai doelpunt scoorde. Ook Dylan Mertens kwam in het elftal, voor Nick Doodeman. FC Volendam kreeg een vrije trap op een mooie plaats, maar Gijs Smal schoot hoog over. Het doelpunt van Marco Tol bracht in de slotfase meer vuur, maar dat kwam veel te laat. Een nederlaag die echt voorkomen had kunnen worden bevestigde opnieuw dat uit-Jong PSV voor FC Volendam kennelijk onbegonnen werk is.

Opstelling FC Volendam: Hobie Verhulst, Ties Evers (2x geel), Marco Tol, Henny Schilder, Gijs Smal, Joey Veerman (775 (Nick Runderkamp), Nick Doodeman (85. Dylan Mertens), Gerry Vlak, Enzo Stroo, Kevin Visser, Rodney Antwi (75. Teije ten Den)

Video: FC Volendam TV, NH Nieuws & Jupiler Leage
Foto's: Rob Lezer & Proshots