Oppermachtig FC Volendam verpulvert FC Den Bosch

• vrijdag, 11 dec 2020

Een oppermachtig FC Volendam heeft in eigen huis geen spaan heel gelaten van FC Den Bosch. Het elftal van trainer Wim Jonk won met afgetekende cijfers: 6-0.

Het duurde niet lang alvorens de thuisploeg de wedstrijd naar haar hand zette. Al in de achtste minuut was het Samuele Mulattieri die de score opende. Met een verwoestende uithaal in de kruising liet de Italiaanse spits FC Den Bosch-doelman Wouter van der Steen volledig kansloos.

Daarna drukte FC Volendam direct stevig door. Martijn Kaars kon in vrije doortocht doorstomen naar het doel, maar was niet zelfzuchtig en legde de bal af op Nick Doodeman. De man die normaal zelf de assist zou hebben gegeven, schoof de bal gemakkelijk in het verlaten doel: 2-0. Hoewel de gastheer bleef doordrukken, kwam het in de eerste helft niet tot een ruimere marge. De bezoekers kwamen één keer tot serieus gevaar, toen Jizz Hornkamp van dichtbij voorlangs schoot.

Regie

Na de pauze leek FC Den Bosch iets meer druk uit te oefenen richting het FC Volendam-doel, maar tot veel meer dan enkele kleine speldenprikjes leidde dit niet. FC Volendam bleef regie in handen houden. De Brabantse hoop op een goed resultaat werd op een ideaal moment aan diggelen geschoten. Na goed voorbereidend werk van Francesco Antonucci kon Doodeman na ruim een uur spelen zijn tweede van de avond noteren: 3-0. Kort daarvoor was het Antonucci zelf die al bijna voor de derde Volendammer treffer had aangetekend. Zijn inzet vanaf de rand van de zestien raakte de buitenkant van de paal.

Invallers

Daarna waren het twee invallers die van zich lieten horen. Eerst tekende Dyllandro Panka voor de vierde Volendammer treffer, tevens zijn eerste officiële doelpunt in dienst van de club. Weer kwam de actie vooraf van de voeten van Antonucci, waarna Panka ijskoud binnenschoot. Lang konden de Bosschenaren niet bekomen van de schrik, want nog geen minuut later tekende Jari Vlak aan voor de 5-0. Ook bij zijn doelpunt was de vooractie van de ijzersterk spelende Antonucci.

Slotakkoord

Het slotakkoord was besteed aan Micky van de Ven. De verdediger stoomde goed door aan de zijkant en schoot de bal vol overtuiging in de bovenhoek. Weer had Van der Steen geen schijn van kans. Net als voor Panka betekende dit voor Van de Ven zijn eerste treffer in de hoofdmacht van FC Volendam. Een fijn moment voor de achterhoedespeler die eerder dit seizoen terugkeerde van een nare voetblessure.

FC Volendam is nu in dertien achtereenvolgende competitieduels ongeslagen. Volgende week vrijdag (18.45 uur) wacht in Breda de kraker tegen concurrent NAC.

Scoreverloop
8' Samuele Mulattieri 1 - 0
16' Nick Doodeman 2 - 0
66' Nick Doodeman 3 - 0
78' Dyllandro Panka 4 - 0
79' Jari Vlak 5 - 0
89' Micky van de Ven 6 - 0

Opstelling FC Volendam
Joey Roggeveen; Mohamed Betti, Marco Tol, Micky van de Ven, Dean James (65' Zakaria El Azzouzi); Alex Plat (75' Jari Vlak), Francesco Antonucci, Boy Deul; Nick Doodeman (75' Dyllandro Panka), Samuele Mulattieri (65' Giannis Iatroudis), Martijn Kaars (65' Mike Eerdhuijzen).

Opstelling FC Den Bosch
Wouter van der Steen; Declan Lambert, Christophe van Zutphen, Frank Sturing (71' Junior van der Velden), Jorn van Hedel (70' Paco van Moorsel); Kevin Felida, Ringo Meerveld (81' Don Bolsius), Steven van der Heijden; Rik Mulders (81' Robin Voets), Jorn Hornkamp, Ryan Trotman (46' Dhoraso Klas).

Tekst: Brian Wijker
Foto's: Fred Rotgans