Opties James, Lauwers, Douiri en Blommestijn gelicht, achttal contracten niet verlengd

• woensdag, 30 mrt 2022

FC Volendam heeft de opties in de contracten van Dean James, Achraf Douiri, Barry Lauwers en Koen Blommestijn gelicht. Het viertal speelt hierdoor ook volgend seizoen in het Volendamse oranje. Van acht spelers wordt komende zomer waarschijnlijk afscheid genomen. Ondanks de formele opzeggingen bestaat de mogelijkheid om de komende periode met elkaar in gesprek te blijven om eventueel toch tot een langer verblijf te komen.

FC Volendam heeft de afgelopen periode gebruikt om gesprekken te voeren met de spelers die in het bezit zijn van een contract dat komende zomer afloopt. Volgens CAO-verplichtingen heeft de club richting alle spelers met een aflopend contract vóór 1 april duidelijkheid gegeven over de toekomst.

Opties gelicht

De club staat positief tegenover een langer verblijf van James (foto onder), Lauwers, Douiri en Blommestijn. De optie in hun aflopende contract is gelicht, waardoor het viertal tot de zomer van 2023 vastligt. James, product uit de eigen jeugdopleiding, heeft inmiddels 41 duels achter zijn naam, waarvan 21 in het lopende seizoen. Hij scoorde hierin 2 keer. Ook Lauwers is zelfopgeleid en verdedigde twaalf keer het doel in de Keuken Kampioen Divisie. Douiri (twee goals in negen duels) en Blommestijn (twee duels) maakten dit seizoen hun debuut voor FC Volendam.

Technisch directeur Jasper van Leeuwen licht de keuze voor de gelichte opties toe. “Dean heeft dit seizoen natuurlijk kunnen profiteren van het feit dat Derry John Murkin niet inzetbaar was, waardoor hij in het gat op linksback kon duiken. Daarmee heeft hij zijn rugzak qua ervaring sneller kunnen vullen en daar kan hij nu op voortbouwen. Ook Barry heeft zich goed doorontwikkeld en bewezen als betrouwbare stand-in die er stond als het team hem nodig had. Hij kan die lijn nu doortrekken.”

Ook de relatieve nieuwkomers Douiri en Blommestijn kunnen rekenen op positieve woorden. “Achraf is pas dit seizoen ingestroomd en startte bij Jong FC Volendam. Daarna doorliep hij een interessante transformatie van buitenspeler tot rechtsback. Hier liggen kansen voor Achraf om de concurrentie op te voeren en wij zijn optimistisch in de rek die in hem zit. Koen tenslotte is een verhaal apart. Hij heeft zich het afgelopen jaar goed ontwikkeld en ontpopt tot een goalgetter in de Jack’s League. Ook in Koen zien wij nog rek en we zullen komende zomer met elkaar bekijken wat het beste pad voor hem is.”

Acht spelers vertrekken voorlopig

Kevin Visser, Boy Deul, Alex Plat, Samir Ben Sallam en Darius Johnson beschikken over een aflopende verbintenis. De contracten van deze spelers zijn formeel opgezegd. Daarnaast is de verlengoptie in de overeenkomsten van Martijn Kaars en Jim Beers niet gelicht. Eerder werd al bekend dat Mike Eerdhuijzen volgend seizoen uitkomt voor Sparta Rotterdam.

Van Leeuwen geeft aan dat hier ook dit jaar weer sprake was van een zware bevalling. “In alle eerlijkheid, deze periode is misschien wel de moeilijkste in een seizoen. Simpelweg omdat er ook besluiten genomen moeten worden die minder leuk zijn, namelijk het niet doorgaan met spelers. Niet alleen moet dit middenin een promotiestrijd, gegeven de deadline van 1 april. Bovenal gaat het om jongens die in verschillende mate en op diverse manieren verdiensten hebben gehad voor onze club en al jaren reisgenoot zijn in het proces dat we sinds zomer 2019 zijn gestart.”

'We staan op een kruispunt'

Van Leeuwen licht toe hoe deze besluitvorming tot stand komt. “Juist het feit we als club op een kruispunt staan, namelijk wel of niet promoveren, maakt het zogenoemde compositieproces extra ingewikkeld. Daarnaast moeten we meerdere factoren meenemen: van de inhoud, zoals actueel niveau en potentie, tot leeftijd en ook budget. In dat proces hebben wij twee vragen centraal gesteld. Allereerst: waar willen we naartoe en wat missen we nog in onze selectie? En net zo belangrijk: wat is het eerlijke perspectief voor iedere speler? Daarbij was voor ons helder dat er bepaalde profielen nog ontbreken als we de volgende stap willen zetten. Maar tegelijk ook dat de financiële mogelijkheden gelimiteerd blijven. Dus we moeten ook lastige keuzes maken.”

Van Leeuwen geeft aan dat niet alles definitief hoeft te zijn, maar tempert daarbij de verwachtingen. “Ook na 1 april is er nog de mogelijkheid met spelers door te praten, maar dat geeft geen garanties. Wij hebben alle spelers eerlijk verteld hoe we naar hun situatie kijken, zonder valse beloftes te doen. En we hebben een ieder opgeroepen om met elkaar de volle focus te houden op ons gezamenlijke doel: promoveren. Daarna zal blijken of er nog dingen veranderen, en zo ja, dan zullen we dat weer rustig bespreken met de spelers in kwestie.”