Paul de Lange: "We hebben nog wat goed te maken"

• donderdag, 26 aug 2010

Door Cor Westerveld

Aan inzet geen gebrek bij middenvelder Paul de Lange. Dat zal tegen zijn oude club Telstar niet anders zijn. Bij Telstar speelde hij acht seizoenen, waarvan vijf jaren in de jeugd en drie in het eerste. Spelers met wie hij bij Telstar heeft gevoetbald en die nu nog deel uitmaken van de selectie, zijn: Arvid Smit, Anthony Correia en Melvin Holwijn. Ook trainer Jan Poortvliet en zijn assistent Toon Bijer zijn voor De Lange geen onbekenden. Voor aanvang van de wedstrijd heeft Paul de Lange dus de nodige mensen de hand te drukken. “Maar succes zal ik ze vandaag niet wensen. Ik heb alle waardering voor Telstar, dat net als FC Volendam financieel de zaakjes goed voor elkaar heeft. Ik hoop dat het ze dit seizoen goed gaat, maar twee keer in het jaar gun ik ze de drie punten zeker niet”, voegt hij lachend aan toe.

{foto1}

Johan Plat
Opvallend in de selectie van Telstar is overigens het hoge gehalte van oud-FC Volendamspelers: Furdjel Narsingh, Arvid Smit, Benito Olenski en Johan Plat, die als spits is aangetrokken voor de naar Heracles vertrokken Glynor Plet. Wat De Lange betreft, wordt het een mooie wedstrijd, met een vol op de aanval spelend FC Volendam. “We hebben naar onze supporters toe heel wat goed te maken”, zegt hij doelend op vorig seizoen. De Uitgeester is positief aan het nieuwe seizoen begonnen. “Tegen MVV deden we het in de eerste helft niet goed. Ja, misschien had dat toch te maken dat het de eerste wedstrijd was. Zo’n eerste wedstrijd is toch altijd speciaal. In de tweede helft hebben we onze wil aan MVV opgelegd en kregen Kramer en Tuyp nog mooie kansen om ons aan de winst te helpen. Ja, dat de doelman van MVV buiten de zestien hands maakte en daarvoor geen kaart kreeg, was ook voor mij onbegrijpelijk. Wanneer is het dan wel hands? Voor ons kwam het prima uit want Jack Tuyp kon snel in het lege doel scoren uit de vrije trap.”

Mix
Het was nog even onzeker of Paul de Lange vorige week tegen FC Dordrecht zou meedoen in verband met en liesblessure die hij in de oefenwedstrijd tegen FC Breukelen had opgelopen, maar hij bleek toch op tijd speelfit te zijn. De eerste thuiszege sleepte FC Volendam voor de poorten van de hel weg. “We hebben als team heel hard gewerkt. De overwinning op FC Dordrecht was een mooie opsteker”, aldus Paul. De competitie is nog pril, maar hij verwacht toch dat FC Volendam goed gaat presteren. “Barry Opdam, Olaf Lindenbergh en Charles Dissels zijn prima aanwinsten, Opdam is toch een oud-international. En Dominique van Dijk zit nu ook weer bij de selectie. We hebben een mooie mix van jonge honden en ervaren spelers.

Discipline
Trainer Gert Kruys houdt de touwtjes stevig in handen. Hij hecht veel waarde aan discipline. Paul de Lange: “Kruys is een type trainer à la Frans Adelaar. Edward Sturing liet op de training veel over aan de groep en daar konden niet alle spelers goed mee omgaan. Op de training wordt hard gewerkt. Vorig jaar was onze looptrainer Lami Sama alleen op maandag aanwezig, hij is er nu elke dag. Van hem krijgen we de warming-up en daarna worden er pas oefeningen met de bal gedaan. En we hebben ook een worstelaar die ons traint. Allemaal met de bedoeling om ons fysiek sterker te maken. En dan hoop je natuurlijk dat al die trainingsarbeid zich op de wedstrijddag zelf uitbetaald. Daar doen we het toch allemaal voor.”

{foto3}