Paul Kok knokt als een Zouaaf

• vrijdag, 21 okt 2016

Door: Cor Westerveld

Paul Kok uit Hoogkarspel heeft zijn draai gevonden bij FC Volendam. Vooralsnog heeft hij een basisplaats veroverd. Kok komt uit een voetbalfamilie. Zijn vader heeft vijftien jaar linksback gestaan in het eerste van De Zouaven. En van 1971 tot en met 1976 speelde Pauls achterneef en Zouaaf Kees Kok bij Volendam. Ook Pauls moederskant komt uit een voetbalfamilie met Zouavenbloed.

Na eerst door AZ een jaar verhuurd te zijn aan Telstar, voor welke club hij 31 keer in actie kwam, verkaste Paul Kok daarna naar FC Oss. Het eerste seizoen stond hij 22 duels in de basis. In het tweede jaar bleef FC Oss 9 wedstrijden op rij ongeslagen. “Alle 9 wedstrijden speelde ik mee. Daarna belandde ik op de bank. De laatste wedstrijd tegen FC Volendam had ik Elson Hooi als tegenstander. Kennelijk maakte ik een goede indruk, want Salden belde me anderhalve week later op. In diezelfde week kwam ik niet rond met FC Oss.”

Concurrentie
Bij FC Volendam zou Kok de concurrentiestrijd met Jermano Lo Fo Sang moeten aangaan. Hij voelt de hete adem van de van een blessure teruggekomen Lo Fo Sang in zijn nek. Maar zo heldhaftig als de legendarische Lutjebroeker Zouaaf Pieter Jong in 1867 strijd leverde voor paus Pius IX (Nadat zijn munitie op was, sloeg hij met de kolf van zijn geweer eerst nog een veertiental tegenstanders naar het hiernamaals voor hij zelf het loodje legde), zo bevlogen knokt voormalig Zouavenspeler Paul Kok voor het behoud van zijn positie als linksback. “Ik ben zeker niet van plan om me te laten verdringen. Weet wel dat ik zal moeten blijven presteren”, klinkt het strijdlustig. Kok heeft na het VMBO, in zijn AZperiode een opleiding voor Sport en Bewegen gevolgd. Hij heeft zich nu volledig op het voetbal gestort Fysiek en conditioneel zit hij goed in elkaar. In de luchtduels staat hij zijn mannetje. In het veld houdt hij de ruimte groot met zijn opponent.. “Zelf kom ik na een paar meter goed op snelheid. Het zou dus niet slim zijn om mijn tegenstander kort te dekken.” Hij vindt van zichzelf dat bij balaanname zijn voetenwerk beter kan. “En vooruit moet ik zorgen dat de bal bij de goede kleur komt.”

Respect

Kok hoopt sportief gezien een paar mooie jaren mee te maken met FC Volendam. “Het bevalt me er uitstekend. Met alle respect voor Telstar en FC Oss, maar FC Volendam is op alle fronten een professionelere club. En Volendam is voor mij nog dichterbij ook. Mijn ouders hoeven nu ook niet meer naar Oss te reizen. Ik rij met Erik Schouten mee naar de training. Een tiental vrienden van mij zit elke thuiswedstrijd op de tribune”, aldus Paul Kok, die als het effe kan bij zijn oude club De Zouaven langs de lijn staat om op zijn beurt zijn vrienden aan het werk te zien.