PEC Zwolle walst over FC Volendam heen in zwakke tweede helft

• zaterdag, 02 dec 2023

Het is FC Volendam niet gelukt om een vuist te bieden tegen PEC Zwolle. Waar de Volendammers in de eerste helft lang niet kansloos was, stortte het de tweede helft volledig in: een hattrick van Ferdy Druijf en treffers van zowel Oddysseus Velanas als Lennart Thy zorgden voor een eindstand van 0 – 5 op het scorebord van het Kras Stadion.

Nog voordat de aftrap werd verricht ontvouwden de supporters op de Pé Mühren-tribune het mooiste kunststuk van de avond. Een prachtig spandoek werd opgehesen waar tientallen uren vakwerk in was gestopt. Het was het startsein van ruim negentig minuten volledige steun van alle aanwezige supporters in het Kras Stadion.

Fel begin

FC Volendam begon gretig aan de wedstrijd. George Cox zorgde voor een fantastische steekpass op linksbuiten van dienst Zach Booth, die zijn inzet gekeerd zag worden door Jasper Schendelaar. Ondanks de goede intenties van de elf Volendammers op het veld was de kwaliteit van de laatste pass in veel gevallen van onvoldoende niveau waardoor er geen serieuze kans kon worden gecreëerd.

De bezoekers noteerden hun eerste serieuze doelpoging in de 25ste minuut. De Zwollenaren kregen een vrije schietkans net buiten de zestien. Het schot was echter niet goed genoeg om Mio Backhaus te verschalken. De daaropvolgende kans was echter voor de Volendammers. Wederom was het Cox die gevaar stichtte aan de linkerkant, ditmaal als aangever zelf. Zijn voorzet kwam echter net niet lekker aan bij Robert Mühren waardoor de kans om zeep geholpen werd.

Winterweer op De Dijk

In de slotfase van de eerste helft, tevens het begin van een lichte sneeuwbui in het Kras Stadion, was het Bilal Ould-Chikh die het volgende Volendamse gevaar stichtte. Na puik werk van Calvin Twigt werd de tovenaar vrij gespeeld aan de rechterkant. Met een kenmerkende dribbel kwam de buitenspeler in de positie om een poging te wagen, maar zijn tegendraadse poging ging net naast.

In het begin van de tweede helft moest FC Volendam tweemaal een beroep doen op Backhaus, die twee listige ballen in zijn korte hoek gevuurd kreeg. De doelman reageerde echter in allebei de gevallen goed en voorkwam een voorsprong voor de Zwollenaren.

Ondanks het sterke begin van PEC Zwolle kreeg Mühren de grootste kans van de wedstrijd. Ould-Chikh, een van de gevaarlijkste aan de kant van de Volendammers, waagde een poging van afstand die Schendelaar moest lossen. De rebound kwam voor de voeten van Mühren, die niet besefte hoeveel tijd hij daadwerkelijk had. Ietwat gehaast schoot de spits zijn inzet over het doel van de Zwollenaren.

Rampzalige fase

Niet FC Volendam, maar PEC Zwolle maakte de eerste treffer van de wedstrijd. Odysseus Velanas ontsnapte in de 59ste minuut aan de aandacht van de Volendamse defensie en kwam oog in oog te staan met Backhaus, die ditmaal geen antwoord kon geven. De Volendammers hadden nog een half uur de tijd om de achterstand ongedaan te maken.

De hoop in de gelijkmaker verdween echter snel. Nog geen twee minuten na de openingstreffer werd de voorsprong door de Zwollenaren verdubbeld. Ditmaal was het de ingevallen Ferdy Druijf die werd vrijgespeeld in de zestien. De spits aarzelde niet en tekende voor een 0 – 2 voorsprong voor de ploeg uit Overijssel. Diezelfde Druijff maakte nog geen vijf minuten later de derde treffer voor de bezoekers. Een voorzet belandde panklaar op zijn hoofd en verdween in het Volendamse doel.

Spaarzaam lichtpuntje

Een van de weinige lichtpuntjes van de avond kwam in de 75e minuut. Na langdurige afwezigheid in de wedstrijdselectie maakte Xavier Mbuyamba zijn rentree voor de Volendammers. Hij kwam binnen de lijnen voor Oskar Buur. Helaas bleef PEC Zwolle ook scoren na het inbrengen van Mbuyamba. Negen minuten voor het einde van de wedstrijd scoorde Lennart Thy de 0 – 4 voor de bezoekers.

Helaas gingen de Zwollenaren ook na de vierde goal genadeloos door. Met een hard schot in de korte hoek voltooide de ingevallen Ferdy Druijf zijn hattrick. De hattrick van Druijf was het laatste wapenfeit van de wedstrijd. Na 93 lange en vooral koude minuten floot scheidsrechter Dennis Higler voor het einde van de wedstrijd met een stand van 0 – 5.

Feyenoord-uit

Veel tijd om te rouwen heeft FC Volendam niet. Aanstaande donderdag staat de wedstrijd tegen regerend landskampioen Feyenoord op het programma. Om 21:00 uur wordt in De Kuip gefloten voor het begin van de wedstrijd.

Scoreverloop

59’ Odysseus Velanas 0 – 1
61’ Ferdy Druijff 0 – 2
67’ Ferdy Druijff 0 – 3
82’ Lennart Thy 0 – 4
87’ Ferdy Druijff 0 – 5

FC Volendam: Mio Backhaus; Oskar Buur (75’ Xavier Mbuyamba), Damon Mirani (56’ Robin Maulun), Josh Flint, George Cox; Benaissa Benamar (46’ Brian Plat), Calvin Twigt, Milan de Haan (82’ Lequincio Zeefuik); Bilal Ould-Chikh, Robert Mühren en Zach Booth (56’ Garang Kuol).

PEC Zwolle: Jasper Schendelaar; Bram van Polen, Sam Kersten, Thomas Lam, Anselmo Garcia Mac-Nulty (84’ Nico Serrano); Zico Buurmeester (58’ Ferdy Druijf), Ryan Thomas (84’ Anouar El Azzouzi), Davy van den Berg; Younes Namli, Lennart Thy en Odysseus Velanas (77’ Elianio Reijnders).

Tekst: Bram van Lint
Foto’s: Fred Rotgans & Stefan van Nierop