Pechvogel Dylan Mertens knokt zich terug

• vrijdag, 16 sep 2016

“Met dank aan mijn ouders”

Door: Cor Westerveld

Dat het leven van een voetballer niet altijd over rozen gaat, ervaart Dylan Mertens. Drie jeugdjaren kwakkelde Mertens met pijntjes en blessures. Als eerstejaars B-speler kwam hij nimmer in actie. “Ik had overal pijntjes. Last van mijn rug en groeipijnen. Ik ben zelfs een jaar gestopt met voetballen. Maar ik ben nog nooit zo lang geblesseerd geweest als nu”, zegt de jonge pechvogel, die dus opnieuw een inhaalslag moet gaan maken.

Mertens heeft zich er knarsetandend bij neergelegd. Dit seizoen komt hij vrijwel niet meer aan de bak. In de voorbereiding – er was nog geen wedstrijd gespeeld - scheurde hij op de training zijn voorste kruisband. Omdat hij vrijwel niks voelde, bevroedde hij op dat moment niet dat hem een pechseizoen te wachten stond. In de Bergman Clinics in Naarden is hij geopereerd. Voor het herstel staat negen tot twaalf maanden. De operatie zelf doorstond hij goed. ”Ik heb de eerste dagen na de operatie wel pijnstillers moeten slikken.”

Voor een voetballer van net 21 jaar is het wel even slikken om maanden aan de kant te staan. De ontvangen fruitmanden, kaarten en andere attenties en blijken van medeleven zijn voor hem een hart onder de riem.  “Zes weken geleden liep ik nog op krukken. Het herstel verloopt voorspoedig. Ik ga vijf dagen in de week naar Amstelveen om te revalideren. Ook zwemmen zit in mijn herstelprogramma.”

De eerste zes weken na de operatie mocht hij geen autorijden en werd hij door zijn vader van Zaandam naar Amstelveen vice versa gereden. Zo begon Dylan zijn loopbaan ook. Zijn vader bracht hem indertijd een seizoen lang vijf keer per week met de auto naar de trainingen en wedstrijden van FC Den Bosch, waar Dylan bij de A1 junioren speelde en bij de selectie van het eerste zat.

Motivatie
“Mijn vader heeft toen zijn werk een jaar lang aan de kant gezet. Mijn ouders hebben mij altijd door dik en dun gesteund en dat waardeer ik uit de grond van mijn hart. Hun steun motiveert mij om er alles aan te doen om te slagen als profvoetballer. “

Twee seizoenen geleden kwam Mertens op amateursbasis bij FC Volendam. Tijdens de persdag werd ‘die rooie’, zoals Hans de Koning hem presenteerde, de nieuwe Dirk Kuijt genoemd. Een mooi compliment. Mertens zelf: ”Ik ben een heel ander type speler dan Kuijt.” Aanvoerder Kees Kwakman van FC Volendam vindt Mertens een creatieve speler. Kenners dichten hem dus een goede voetbaltoekomst toe.

Dylan bezoekt de thuiswedstrijden van FC Volendam en een keer per week het spelershome voor een praatje en kaartje (leggen) met zijn medespelers. Op karakter vocht hij zich in zijn jeugdtijd terug van blessures. Dat zal nu niet anders zijn. Dat zit nou eenmaal in zijn karakter.