Persdag: Zoemende camera’s en klikkende fotografen

• zaterdag, 29 jun 2013

Statistisch jaar voor FC Volendam

Door Cor Westerveld

FC Volendam kan terugzien op een geslaagde persdag. Perschef Cor Tol vertelde dat er in de afgelopen jaren organisatorisch heel veel stappen zijn gezet om komend seizoen de sportieve stap naar de eredivisie te maken. Statistisch gezien speelde FC Volendam nooit langer dan vijf jaar achtereen in de eerste divisie. Het woord is dus aan de spelers op het veld.

Vorig seizoen was het vierde jaar en kwam plots het kampioensgevoel om de hoek kijken toen Sparta thuis verrassend van Emmen verloor (0-1) en FC Volendam met 2-0 won in en van Eindhoven en koploper werd. In Deventer had het in de laatste wedstrijd bij Go Ahead Eagles moeten gebeuren maar het werd een 3-1 nederlaag waardoor FC Volendam de titel verspeelde aan Cambuur Leeuwarden. Tot de laatste speeldag in de play-offs streed FC Volendam thuis tegen datzelfde Go Ahead Eagles om promotie naar de eredivisie, maar verloor die strijd over twee wedstrijden.

Begroting
Komend seizoen heeft FC Volendam de begroting met een paar ton naar beneden bijgesteld tot 3,8 miljoen euro en heeft daarmee de vijfde begroting van de Jupiler League.

Trainer Hans de Koning blikte ook nog even terug. “We misten tegen Go Ahead Eagles een stukje power. Desondanks was het een prachtig seizoen. We kunnen er met zijn allen trots op zijn. Maar dat seizoen is geweest. In het nieuwe seizoen moeten nieuwe, frisse, jonge jongens het gaan maken. Nieuwe ronde, nieuwe kansen”, aldus De Koning optimistisch. Hij kondigde aan dat FC Volendam attractief, aantrekkelijk en aanvallend voetbal zal laten zien.

De selectie wordt aangevuld met 6 A-junioren en vier, vijf spelers uit Jong Volendam. De complete selectiegroep zal uit 26 tot maximaal 28 spelers bestaan die samen gaan trainen. Dat laatste is nieuw.

Nieuwe spelers
De Koning stelde vervolgens zijn nieuwe aanwinsten voor: Theo Timmermans, de doelman die is overgekomen van het failliet verklaarde SC Veendam, middenvelder Tom Overtoom die ook voor SC Veendam speelde en daarvoor bij Sparta, middenvelder Kevin Wattamaleo die bij Feyenoord zijn Europese debuut maakte en uitkwam voor Excelsior en vorig seizoen voor NEC. Hans de Koning: “Alex Pastoor en Robert Molenaar hebben nog iets met FC Volendam en recommandeerden Kevin bij ons aan.”

Een andere nieuwe aanwinst is middenvelder/aanvaller Soufiane Laghmouchi, die na de winterstop al een eenjarig contract ondertekende bij FC Volendam. En tot slot de nieuwe spits Henk Veerman - een jongen uit het eigen dorp - die afgelopen seizoen in Jong Volendam 26 keer het vijandelijke net liet bollen en elk jaar nog progressie heeft gemaakt. Veerman zal vooralsnog de concurrentie aan moeten gaan met Damien Menzo. Verdediger Robert Plat en aanvaller Sylvano Comvalius zijn op proef bij FC Volendam. Plat speelde bij de amateurs van Volendam en Comvalius maakte zijn profdebuut bij Hamrun Spartans op Malta en speelde verder bij clubs in diverse landen. Familielid Raymond Fafiani tipte hem bij Hans de Koning.

Misha Salden
Op de naar FC Antwerp vertrokken Richard Stricker na is de technische staf compleet gebleven. Oud-FC Volendam speler Misha Salden, die afgelopen seizoen stage liep bij Hans de Koning in het kader van zijn diploma voor coach betaald voetbal, treedt per 2 juli in dienst als coördinator technische zaken en volgt daarmee Stricker op. Salden blijft ook trainer van FC Lisse.