Philips: “Pijnlijk hoe we het in 20 minuten weggeven”

• zondag, 23 nov 2014

Na bijna twee maanden blessureleed maakte Guyon Philips gisteren zijn rentree in de competitie. Het werd niet de rentree waar hij op gehoopt had, want toen hij na ruim een halfuur in het veld kwam, was de stand al 3-1 in het voordeel van VVV Venlo: “Het is pijnlijk als je vanaf de bank toe moet kijken en ziet hoe we in twintig minuten de wedstrijd al weggeven.

Toch had Philips zeker nog hoop op een goed resultaat: “Het is moeilijk invallen met een 3-1 achterstand, omdat je er gelijk moet staan terwijl je niet bent meegegaan in het ritme van de wedstrijd. Maar als we tot de rust de 3-1 hadden gehouden, was in de tweede helft nog alles mogelijk. Nu maakten zij voor rust nog 4-1 en speel je eigenlijk een verloren wedstrijd”, vertelt hij.

Philips verving de geblesseerde Ties Evers, waardoor FC Volendam met twee spitsen kwam te spelen: “De trainer zei dat ik gewoon samen met Henk in de spits moest gaan staan. We stonden al 3-1 achter, dus dan moet je gewoon gelijk offensief gaan spelen. Jammer genoeg heeft dat niet uitgepakt zoals we wilden.”

Een lichtpuntje was dat Philips nog een penalty meekreeg, waardoor Kevin Brands opnieuw kon scoren en zijn record kon aanscherpen: “Ik denk dat we die penalty gewoon verdienden. En het is natuurlijk leuk voor Kevin dat hij hierdoor zijn negende goal in negen wedstrijden kon maken. Dat is mooi voor hem.” Met die penalty kwam de stand tien minuten voor tijd op 4-2: “We bleven daarna alles geven, want als er één bal goed valt, heb je de aansluitingstreffer al te pakken”, kijkt de spits terug.

Nu Philips weer fit is, heeft Hans de Koning een luxeprobleem als het gaat om de spitspositie: “Het is aan de trainer wie er zal spelen. Ik wil natuurlijk altijd in de basis staan, maar dat wil Henk vast ook. Eigenlijk maakt het niet uit wie er speelt, zo lang we maar de punten blijven pakken”, besluit hij.