Platje laat supporters toch nog juichen

• vrijdag, 05 mrt 2010

Door Cor Westerveld - Foto's: Fred Rotgans (www.fredrotgans.nl)

Op de valreep wist FC Volendam – met dank aan die dekselse Melvin Platje – nog een gelijkspel over te houden aan het duel tegen RBC Roosendaal. Platje kopte zijn ploeg in de 90e minuut naar 3-3. Een overwinning voor de Brabanders zou teveel van het goede zijn geweest, want Volendam kreeg over de gehele wedstrijd genomen de beste kansen.

{foto1}

In de slotfase van de competitie lijkt elk puntje meegenomen voor de mannen van Johan Steur. Nu BV Veendam het seizoen kan afmaken, is er altijd nog een club die met Haarlem verdwijnt uit de Jupiler League. Theoretisch is FC Volendam nog niet veilig en dan is elk puntje winst. Een vierde periodetitel of een hoge klassering zit er niet meer in voor de Volendammers.

Mo Ajnane
Toch viel er voor de echte voetballiefhebbers af en toe nog wel te genieten als Mo Ajnane aan de bal was. Het was een lust voor het oog om te zien met welke prachtige traptechniek en gevoel Ajnane de bal uit een vrije trap voor het doel weet te brengen. Ajnane werd dan ook gekozen tot Man of the Match. Als beloning kreeg hij een waardebon van café De Dijk en bloemen van Bloemenweelde.

{foto3}

FC Volendam begon heel sterk en dat resulteerde al na vier minuten in een fraaie treffer van de actieve Melvin Platje, 1-0. Platje was in de eerste helft nog een paar keer heel dichtbij een treffer. Eerst schoot hij in het zijnet en de tweede keer had doelman Melvin Koetsier op een inzet keepersgeluk. RBC Roosendaal kwam gemakkelijk aan de gelijkmaker. Toen Henny Schilder in een luchtduel met aanvoerder Sjoerd Ars op zoek was naar de bal, was Ars er al mee vandoor naar doelman Robbin Ruiter, die kansloos was op de inzet van de RBC’er, 1-1. Op het moment dat de toeschouwers zich al verzoend hadden met een 1-1 ruststand, dacht Melvin de Leeuw daar anders over en zette RBC op een 2-1 voorsprong.

{foto2}

Ruimte
Na de hervatting bracht Bernard Hofstede al snel weer leven in de Volendamse brouwerij. Na aangeven van Kelvin Maynard zorgde hij in de 48e minuut voor 2-2. Uit een perfect genomen vrije trap van Ajnane kopte Melvin Platje de bal over het doel. Aan de andere kant moest doelman Robbin Ruiter al zijn kunnen tonen om een inzet van Melvin de Leeuw ten koste van een hoekschop uit zijn doel te ranselen. In de 65e minuut profiteerde Jordan Remacle van de ruimte die de Volendamse verdedigers RBC op de rechtervleugel gaven. Hij rondde de aanval keurig af, 2-3.

Scoringskans
Nadat Platje op de rand van het strafschopgebied omver was gelopen, slaagde Mo Ajnane er bijna in om de stand weer gelijk te trekken. Doelman Koetsier wist de bal uit de vrije trap van Ajnane nog net uit zijn doel te tikken. Invaller Yannick de Wit kreeg nog een scoringskans, maar wachtte te lang met uithalen. In de laatste minuut van de reguliere speeltijd was het Platje – hij weer – die een niet meer verwacht punt voor FC Volendam uit het vuur door de bal achter doelman Koetsier te koppen, 3-3.

{foto4}

Foto's Fred Rotgans (www.fredrotgans.nl)