Prima Volendam krijgt geen beloning

• dinsdag, 22 sep 2009

Door Cor Westerveld

Na het echec tegen Veendam hebben de spelers van FC Volendam in de bekerwedstrijd tegen Sparta revanche op zichzelf genomen. Weliswaar ging de zege een paar minuten voor tijd in de tweede verlenging naar Sparta, maar voor hetzelfde geld hadden de Rotterdammers uit het bekertoernooi gerold. De thuisclub streed voor elke meter. Met name Henny Schilder, Melvin Platje, Hamit Yildiz en Aaron Meijers gingen voorop in de strijd. De 1953 toeschouwers hebben zich zeker niet verveeld. Als Volendam komende vrijdag met dezelfde instelling als tegen Sparta aan de competitieklus tegen FC Dordrecht begint, kan het een leuk avondje worden.

In de eerste tien minuten kwam Sparta er niet aan te pas, maar de eerste reële kansen waren wel voor de Rotterdammers. Darko Bodul schoof de bal net naast het doel en even later voorkwam Theo Zwarthoed dat Ayodele Adeleye zou scoren. Melvin Platje had na een half uur spelen de thuisclub op voorsprong kunnen zetten, maar hij schoot de bal over het doel. Enkele minuten later kreeg Charles Dissels dé kans om Sparta op 1-0 te zetten. De oud-speler van FC Volendam omspeelde handig doelman Zwarthoed en had de bal voor het intikken, maar raakte het zijnet. De hardwerkende Yildiz veroverde even later de bal van een Spartaan, maar in plaats van de bal voor te geven ging hij voor eigen eer en kwam Sparta met de schrik vrij. Sparta zat ook niet stil Bij een inzet van Rydell Poepon voorkwam Zwarthoed een treffer. Voor rust leek Boots de thuisclub toch nog op voorsprong te gaan zetten. Maynard, die veelvuldig mee naar voren ging, tikte de bal opzij naar Boots en die kon de hoek uitzoeken en uithalen, maar had zijn vizier niet op scherp staan en schoot de bal over het doel.

{foto1}

Prooi
Na de hervatting gaven beide ploegen elkaar geen duimbreed toe. In de 61e minuut (Charles Dissels was bij Sparta vervangen door Erik Falkenburg) kwam Volendam op achterstand. Het was uitgerekend de jonge Falkenburg die bij zijn eerste actie de bal uit een voorzet van Kevin Strootman achter Zwarthoed werkte, 0-1.Tien minuten later had Volendam de zaken recht kunnen trekken. De weer sterk mee naar voren gekomen Maynard werd binnen de beruchte lijnen gevloerd. Gelegenheidsaanvoerder Mathieu Boots ging zijn verantwoordelijkheid niet uit de weg. Hij belastte zichzelf met de elfmetertrap. De in de uiterste hoek ingeschoten bal had echter onvoldoende snelheid mee gekregen en was daarom een simpele prooi voor doelman Aleksander Seliga. Boots werd meteen daarna gewisseld voor vlugge Japie (Molenaar). Een goede wissel van Edward Sturing, zo bleek. Volendam voelde dat er nog wat te halen was. Het gooide er nog een schepje werklust bovenop. Hoewel Sparta speler Darko Bodul de bal vanuit de lucht in een keer op zijn pantoffel nam en het vonnis over Volendam definitief kon vellen, ging de bal naast het doel van Zwarthoed. Het was (toch weer) Melvin Platje die een voorzet van Maynard in de verste hoek kopte en de thuisclub vijf minuten voor tijd in terug bracht in de wedstrijd,1-1.

{foto2}

Verlenging
Een verlenging was noodzakelijk. Vlugge Japie soleerde zich langs drie verdedigers, maar zijn inzet werd gepareerd. In de herkansing gaf Rowin van Zaanen een handig hakballetje maar doelman Seliga was net op tijd terug om op de doellijn redding te brengen. Toen vlugge Japie doelman Seliga iets te ver voor zijn doel zag staan, probeerde hij hem van grote afstand met een sluwe bal te verrassen. Met de grootst mogelijk moeite wist de doelman van Sparta ten kosten van een hoekschop erger te voorkomen. De voor Jack Tuyp (zoekt nog steeds naar zijn goede vorm) ingevallen Murat Onal had de held van de avond kunnen worden voor de thuisclub. In vrije positie had hij de bal voor het inschieten, maar zag de bal rakelings naast gaan. Een ongeschreven voetbalwet luidt dat als je de ballen er zelf niet inschiet dat de tegenstander het dan wel doet. Uit een vrije trap scoorde invaller Lerin Duarte enkele minuten voor tijd de winnende treffer. De winst ging naar de meest gelukkige ploeg. Volendam kan zich vanaf nu helemaal richten op de competitie en heeft daar nog veel recht te zetten en te winnen.

{foto3}

Foto's: Fred Rotgans