Productiefste ploeg ontvangt FC Volendam in Amsterdam

• zondag, 03 nov 2019

Eindelijk mocht FC Volendam na vier wedstrijden zonder zege tegen Jong AZ weer de zoete smaak van een overwinning proeven. Met het positieve spel uit de bekerconfrontatie tegen Sparta in de benen, reizen de Volendammers maandag af naar Amsterdam voor het duel tegen Jong Ajax, de huidige nummer vier in de Keuken Kampioen Divisie.

FC Volendam-spits Zakaria El Azzouzi keek reikhalzend uit naar de ontmoeting met zijn oude club, maar drie weken geleden raakte hij op onfortuinlijke wijze geblesseerd tijdens de training. De zware knieblessure die hij bij de botsing opliep zet voor een langere tijd een streep door de inzetbaarheid van de aanvaller. Een bittere pil voor hem.

Zonder El Azzouzi gaat Het Nieuwe Oranje tegen Jong Ajax op jacht naar de tweede overwinning op rij. Dit zal echter geen gemakkelijke opgave worden, want de Amsterdammers zijn bezig aan een sterk seizoen. Door een 3-1 overwinning bij Excelsior tijdens de vorige speelronde klom Jong Ajax naar de derde plaats. Trainer Mitchell van der Gaag heeft zijn zaken goed op orde en zag zijn ploeg al 36 keer scoren, meer dan iedere andere club in de Keuken Kampioen Divisie.

De mannen van trainer Win Jonk, voor wie het gezien zijn geschiedenis bij de Amsterdamse club een speciale ontmoeting zal worden, zullen vooral Lassina Traoré in het oog moeten houden. De aanvaller uit Burkina-Faso voert met elf doelpunten de topscorerslijst aan in de Keuken Kampioen Divisie. Echter is Traoré geen onbekende voor de Volendammers want eerder dit jaar maakte hij tegen FC Volendam zijn debuut in het betaalde voetbal. Weet je nog welke speler die avond FC Volendam bij de hand nam en naar een 1-3 zege dirigeerde?

Dat was natuurlijk Boy Deul! De middenvelder speelde een uitstekende wedstrijd en zorgde met een hattrick voor de volle buit. Helaas staat Deul al geruime tijd aan de kant met een blessure, waardoor hij zijn kunststukje niet kan herhalen. Hij is inmiddels op de weg terug.

De onderlinge historie tussen beide ploegen is nog relatief jong. Pas op 30 september 2013 stond de eerste ontmoeting op het programma. Door twee goals van Robert Mühren en een treffer van Damiën Menzo won FC Volendam met 3-2.

Van de zes eerdere duels wonnen de Palingboeren er drie. Twee jaar geleden kregen de Volendammers een pandoering. Jong Ajax won met maar liefst 7-0. Op 22 augustus 2014 boekte FC Volendam de grootste zege in Amsterdam. Dankzij twee treffers van Robert Mühren, twee van Guyon Philips en één van Henk Veerman stond er na negentig minuten 0-5 op de borden.

Mocht Wim Jonk vooraf ergens voor deze uitslag kunnen tekenen, dan zal hij die kans niet laten liggen. Op naar een mooi begin van de week met drie punten erbij!

Laatste vijf ontmoetingen

28-01-19 | Jong Ajax - FC Volendam: 1 - 3
Boy Deul 3x

22-12-17 | Jong Ajax - FC Volendam: 7 - 0

13-03-17 | Jong Ajax - FC Volendam: 1 - 1
Kevin van Kippersluis

21-12-15 | Jong Ajax - FC Volendam: 2 - 0

22-08-14 | Jong Ajax - FC Volendam: 0 - 5
Robert Mühren 2x, Guyon Philips 2x en Henk Veerman

Scheidsrechter
De wedstrijd staat onder leiding van de 34-jarige Richard Martens. Langs de lijn wordt hij geassisteerd door de heren Hoekstra en Osseweijer. De aftrap op Sportpark De Toekomst is om 20.00 uur.

De wedstrijd is weer via ons Twitter-account @fcvolendam en de story op Instagram te volgen. Daarnaast wordt het duel live uitgezonden op FOX Sports 1. De hashtag van deze wedstrijd is #jajvol.

Historie
Wil je weten hoe de wedstrijden tussen Jong Ajax en FC Volendam de afgelopen seizoenen zijn geëindigd? Kijk dan hier!

Tekst: Dennis van Putten