Profs in wording manifesteren zich in het Zilveren Bottertoernooi

• dinsdag, 05 aug 2014

Door Cor Westerveld

Van oudsher staat FC Volendam bekend om zijn gedegen en succesvolle jeugdopleiding. In het seizoen 1964/65 werd zelfs de landstitel behaald door de A1 junioren in de betaalde jeugdcompetitie. Veel jeugdspelers zijn in het verleden vanuit de eigen jeugdopleiding doorgestroomd naar het eerste elftal. En dat gebeurt nog steeds. Dit seizoen zitten er vier spelers in de selectie van Hans de Koning die vorig seizoen nog A-junior waren. FC Volendam heeft niet de middelen die clubs als Ajax, PSV en AZ wel hebben om spelers van importantie te kopen. FC Volendam moet dus vooral vissen in de eigen kweekvijver. Met recht heeft de jeugd de toekomst bij FC Volendam.

Tijdens de open dag op zaterdag 9 augustus kunnen de voetballiefhebbers de profs van morgen aan het werk zien in het Zilveren Bottertoernooi. Voor de A-junioren een mooie gelegenheid om zich te meten met de eredivisieploegen AZ, FC Utrecht en het nèt niet gepromoveerde Almere City FC. De A1 junioren van FC Volendam worden dit seizoen getraind en gecoacht door de van Sparta overgekomen Florian Wolf en diens assistent Gijs Luirink.

Reputatie
In het roemrijke verleden van het Zilveren Bottertoernooi wonnen clubs als Ajax, PSV Go Ahead Eagles, Borussia Dortmund, FC Barcelona, Sheffield Wednesday, VfB Stuttgart, Feyenoord en FC Volendam de felbegeerde trofee. Het toernooi werd in vroeger jaren in twee dagen afgewerkt door tien deelnemende clubs. Nu vindt de strijd op één dag plaats met vier clubs. AZ en FC Utrecht hebben hun eredivisie-reputatie hoog te houden. Beide ploegen zijn favoriet voor de eindzege, maar de spelers van Almere City FC en het thuisspelende FC Volendam willen natuurlijk graag voor een verrassing zorgen. Zij zijn zeker niet van plan op tijdens de open dag open huis te houden tegen de eredivisieploegen.

Het Zilveren Botter Toernooi begint om 10.30:

10.30 uur  FC Volendam A1 - FC Utrecht A1
11:30 uur  AZ A1 – Almere City FC A1