PSV - FC Volendam

• zaterdag, 27 sep 2008

FC Volendam moet ook de punten aan PSV laten

In de wedstrijd van David tegen Goliath heeft FC Volendam laten zien dat David behoorlijk partij kon geven. Wat PSV in één maand uitgeeft, doet Volendam een heel jaar over. Het budgetverschil bepaalde uiteindelijk het verschil in resultaat. Na afgelopen weekeinde gaat PSV aan de leiding en sluit Volendam het klassement.
In de eerste helft kreeg PSV een tiental mogelijkheden om tot scoren te komen, maar FC Volendam hield uitstekend stand. Al in de eerste minuten maakte Jeroen Verhoeven duidelijk dat zijn keeperskwaliteiten niet ter discussie staan. De goalie van FC Volendam speelde een berenpartij. Ook het debuut van Marijn Sterk, op links in plaats van de geschorste Aaron Meijers, was er een om in te lijsten. Op het middenveld had Hamit Yildiz de voorkeur boven Vit Valenta gekregen. Zijn rol werd precies ingevuld zoals de technische staf dat graag zag. PSV moest dus vol aan de bak om Volendam klein te krijgen. Voor rust kwam het daar niet van. Het thuispubliek was er massaal goed voor gaan zitten, maar bij het rustsignaal van Kuipers klonk een oorverdovend fluitconcert. Dat muzikale hoogstandje werd na de volle speeltijd in alle hevigheid herhaald. De verwende roodwitte supporters hadden de nederlaag van 1998 kennelijk in gedachten, maar Volendam tapte uit een goed vaatje.

In de tweede helft had FC Volendam wellicht wat meer schroom van zich kunnen afwerpen. Tussen de nieuwe reeks mogelijkheden van PSV door had ook Volendam zomaar op 0-1 kunnen komen. Dit onervaren elftal is nog te timide, zeker zolang de puntenverzameling nog te wensen overlaat. Ook werkte niet mee, dat scheidsrechter Kuipers evenals zijn voorgangers met twee maten mat. Veel duels werden in het voordeel van PSV afgefloten. Twee gele kaarten voor Volendam, maar toen Lopes aan het shirt gehangen werd bij een perspectiefvolle uitbraak, bleef de kaart op zak.
Een ruim kwartier voor tijd speelde Hamit Yildiz beroerd terug op Jeroen Verhoeven. Min of meer in paniek joeg de Volendamdoelman de bal over de zijlijn. De ingooi werd razendsnel genomen. Uit de voorzet die volgde werd PSV’s rechterkant aan het werk gezet. Mathieu Boots blokte niet echt met volle overgave, waardoor er een simpele voorzet gegeven kon worden op de volkomen vrijstaande Wuytens. Dat bezegelde Volendams lot. Het scanderende PSV-publiek wachtte nu op de walkover, maar het was Volendam dat de schroom wat meer van zich afgooide. De onrust aan de Eindhovense kant groeide en het uitfluiten werd steeds harder. FC Volendam kreeg na afloop de complimenten, maar PSV de punten.