PSV maatje te groot voor FC Volendam

• woensdag, 31 aug 2022

De uitwedstrijd tegen PSV Eindhoven werd er eentje om snel te vergeten voor FC Volendam. Ondanks de fantastische steun van de meegereisde supporters kreeg de Volendamse formatie een flinke dreun te verwerken. Het werd 7 - 1 voor de thuisploeg. Eén van de weinige lichtpuntjes van de avond was de fraaie goal van Henk Veerman.

FC Volendam kende een slechte start aan de wedstrijd. Na twintig seconden kwam PSV door via de rechterkant werkte Brian Plat bijna de bal in eigen doel. Filip Stanković kon nog knap redden maar de rebound was een koud kunstje voor Xavi Simons. Na een kwartier spelen dacht PSV via Cody Gakpo op 2 – 0 te komen. De VAR beoordeelde het doelpunt echter als buitenspel.

Ondanks dat PSV de sterkste was in de openingsfase bleef de schade voor de Volendammers beperkt. Toch moesten de bezoekers halverwege de eerste helft de 2 – 0 slikken. Damon Mirani beging een overtreding in het zestienmetergebied. Gakpo faalde niet en verdubbelde de voorsprong voor PSV. Direct daarna was Henk Veerman dichtbij het snelle antwoord. De spits werd bediend in het zestienmeter gebied maar kwam niet langs PSV goalie Walter Benítez.

'Bergkampiaanse' Henk Veerman

Vlak voor het sluiten van de markt was daar ook de derde treffer voor PSV. Plat kon Gakpo niet afstoppen via de linkerkant. De buitenspeler passeerde ook Derry John Murkin en schoof de bal achter Stanković. Vrijwel direct erna deed FC Volendam iets terug. Henk Veerman nam de bal op Bergkampiaanse wijze aan en volleerde de bal heerlijk met de buitenkant achter de PSV-doelman.

Slecht uit de kleedkamer

Net als in de eerste helft kwam PSV al vroeg in de tweede helft tot scoren. Jordan Teze kon vrij uithalen in de zestien. Plat kreeg de bal ongelukkig op zijn scheenbeen en werkte de bal achter Stanković. Enkele minuten later was het weer raak. Gakpo werd in stelling gebracht en kon uithalen op het Volendamse doel en voltooide zijn hattrick.

Halverwege de tweede helft incasseerde de ploeg van Wim Jonk ook de 6 – 1. Xavi Simons kon via links vrij inlopen en tekenen voor zijn tweede van de avond. Nadat beide ploegen veelvoudig wisselde leek de wedstrijd op slot. Totdat in de 79e minuut Johan Bakayoko vrij op Stanković af kon lopen. De buitenspeler tekende voor het zevende en laatste Eindhovense doelpunt.

Kop op en door

De Volendamse selectie krijgt al snel de kans op eerherstel. Aankomende zaterdag reizen De Wijdbroeken af naar Het Kasteel voor het duel met Sparta Rotterdam. Supporters kunnen tot morgenavond kaarten kopen om FC Volendam aan te moedigen.

Scoreverloop

1’ Xavi Simons 1 – 0
25’ Cody Gakpo (p) 2 – 0
39’ Cody Gakpo 3 – 0
41’ Henk Veerman 3 – 1
47’ Brian Plat (e.d.) 4 – 1
51’ Cody Gakpo 5 – 1
68’ Xavi Simons 6 – 1
79' Johan Bakayoko 7 – 1

Opstelling PSV: Walter Benítez; Jordan Teze (55’ Ki-Jana Hoever), Ormando Obispo (45’ André Ramalho), Jarrad Brantwaite, Phillip Max; Ibrahim Sangaré, Joey Veerman (55’ Erick Gutiérrez), Guus Til; Johan Bakayoko, Xavi Simons (68’ Yorbe Vertesse) en Cody Gakpo (62’ Savio).

Opstelling FC Volendam: Filip Stanković; Daryl van Mieghem (59’ Ibrahim El Kadiri), Brian Plat (68’ Achraf Douiri), Benaissa Benamar, Damon Mirani, Dean James; Carel Eiting (68’ Imran Nazih), Bilal Ould-Chikh, Derry John Murkin; Henk Veerman en Robert Mühren (68’ Walid Ould-Chikh).

Tekst: Bram van Lint
Foto's: Fred Rotgans