"Wat een sterke spits was Dirk Kuyt!"

• vrijdag, 05 mrt 2010

Door Cor Westerveld

Wouter Artz groeide op in Woerden. Op zijn 11e jaar werd hij door Feyenoord gescout. Voetballen zat in zijn bloed. In zijn jeugd was hij altijd met een bal bezig.Was het niet in de huiskamer dan was het wel op een veldje in de buurt van zijn ouderlijk huis. Hij doorliep de jeugdopleiding bij Feyenoord. Onder leiding van Ruud Gullit maakte hij zijn debuut in Feyenoord in de uitwedstrijd voor de UEFA Cup tegen Basel. “Dat was voor mij een absoluut hoogtepunt in mijn carrière. Tienduizend Feyenoord supporters waren meegereisd naar Basel en tijdens het warmlopen scandeerden zij mijn naam. Daar krijg je dan kippenvel van. Ik verving toen Patrick Paauwe.”

“Op de trainingen bij Feyenoord speelde ik als centrale verdediger tegen Dirk Kuyt. Wat een sterke spits was dat. Toen al! Ik heb veel geleerd bij Feyenoord. De club stalde me vervolgens bij satellietclub Excelsior. Ik tobde in die tijd met een zware blessure. Bij Excelsior heb ik anderhalf jaar gespeeld. Ik kwam daarna drie jaar voor Cercle Brugge uit. Ik heb een mooie levenservaring opgedaan tijdens mijn Belgische avontuur. Ik ben er volwassen geworden. Door mijn blessure speelde ik er weinig wedstrijden. Ook in mijn laatste seizoen daar. Bij Cercle Brugge speelde Vit Valenta, die eerder bij FC Volendam heeft gespeeld. Hij was een goede vriend van mij bij Cercle Brugge en zei dat FC Volendam echt een club voor mij was. Ik heb toen een goed gesprek gehad met Peter Wijker”, licht Wouter Artz zijn komst naar het vissersdorp toe.

Artz kan in het centrum van de verdediging spelen. “Daar spelen nu Henny Schilder en Tim Bakens en die doen het gewoon goed. Maar de trainer mag mij ook op de linksbackplaats neerzetten, want op die positie heb ik mijn meeste wedstrijden gespeeld. Ik weet dat Aaron Meijers en Marijn Sterk ook inzetbaar zijn op die positie. Er is dus een sprake van een gezonde concurrentie.”

{foto1}

Spiraal
Dat FC Volendam dit seizoen zo matig presteert, hoeven we Wouter Artz niet te vertellen. “Na de teleurstelling van de degradatie uit de eredivisie weet je dat het in de Jupiler League een moeilijk seizoen wordt. We zitten al een hele tijd in de hoek waar de klappen vallen. Ja, hoe kom je uit die neerwaartse spiraal. Volgens mij door positief te blijven denken. Het probleem is een groter geheel. Iedereen moet in het veld hetzelfde denken. Alle team- en wisselspelers moeten de wedstrijd willen winnen. We moeten zeker niet bij de pakken neer gaan zitten. Het kan zomaar ten goede omslaan. Goed voorbeeld daarvan is Eindhoven, dat in de derde periode vriend en vijand verraste.”
In het veld moeten de jonge spelers gecoacht worden. Dat is een taak van de oudere spelers. Dat jonge spelers niet alles voor zoete koek slikken, gaat Wouter Artz een stap te ver. “Tegen een speler als Melvin Platje kan je niet zeggen dat hij niet meer dan vijf meter met de bal mag lopen. Je weet dat onberekenbaar is en heel vaak op belangrijke momenten scoort. Dat is zijn kwaliteit.”

Balans
Bij Feyenoord staan altijd stevige spelers in de verdediging. Wouter Artz is geen robuuste verdediger. “Je moet een balans hebben in het elftal. Je hebt stevige verdedigers nodig, maar ook opkomende verdedigers met tactisch inzicht. Ik dicht mezelf dat laatste toe.”
Dat Volendam niet draait, is volgens Artz niemand aan te rekenen. Een verschil in aanpak van Sturing en Johan Steur ziet hij niet. Met Ab Plugboer kon hij goed door een deur. “Maar ik ga er niet over of een trainer moet blijven of vertrekken. Dat is aan het bestuur. Voor Plugboer is nu Stricker in de plaats gekomen. Ik kende hem niet. Ik weet wel dat iedereen zijn stinkende best doet om de club weer vlot te trekken. Je moet geduld hebben in zo’n situatie, maar ik kan me heel goed voorstellen dat veel supporters dat geduld nauwelijks meer kunnen opbrengen. Die willen resultaten zien. Geloof me, dat willen wij ook!”