Recordtransfer: Micky van de Ven verkast naar Wolfsburg

• dinsdag, 31 aug 2021

FC Volendam en Wolfsburg zijn tot een overeenstemming gekomen over een transfer van Micky van de Ven (20). Daarmee voltooit FC Volendam een recordtransfer. Het product uit de eigen jeugdopleiding tekent voor vier jaar bij de Champions League-deelnemer.

Op twaalfjarige leeftijd maakte Van de Ven zijn entree in de jeugdopleiding van FC Volendam. Vooral de laatste jaren sinds de komst van Team Jonk verloopt de ontwikkeling van de linksbenige verdediger stormachtig. Op 4 oktober 2019 maakte de verdediger uit Wormer zijn debuut in de uitwedstrijd tegen Jong PSV. Afgelopen seizoen benoemde trainer Wim Jonk zijn pupil tot aanvoerder en nam hij zijn ploeg op sleeptouw in de jacht op promotie. Na afloop van het seizoen 2020-2021 werd hij door de aanvoerders en trainers verkozen tot Beste Talent van de Keuken Kampioen Divisie. Ook bij de KNVB viel de potentie van Van de Ven op: de verdediger werd opgeroepen voor de (voor)selectie Oranje Onder 20 en onlangs Jong Oranje.

Van de Ven is FC Volendam dankbaar. “Ik ben heel blij en trots met de transfer die ik ga maken. Ik heb de afgelopen twee jaren als speler een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De trainers en staf van FC Volendam ben ik hiervoor erg dankbaar. Zonder hen had ik hier niet gestaan. Ik kijk uit naar de nieuwe stap in mijn carrière.”

'Van A tot Z speciaal'

Technisch directeur Jasper van Leeuwen is tevreden met de uitkomst van een lang proces. “Micky’s verhaal is van A tot Z speciaal geweest. Van het moment dat hij bij Wim en mij in het oog sprong tot nu, met deze bijzondere transfer. Micky staat al heel lang op de radar van vele clubs in binnen- en buitenland en dat bleef tot op de laatste dag het geval. Zeker de laatste maanden zijn er veel ontwikkelingen geweest, zelfs een in onze ogen onnodig arbitrageproces dat wij blijven betreuren. Maar ik wil met klem benadrukken dat wij gedurende de afgelopen twee jaar altijd Micky’s belang in het oog hebben gehouden, en rustig en consequent hebben gewerkt aan zijn ontwikkeling en een constructieve transferoplossing.”

Van Leeuwen vervolgt: “Wij begrijpen dat een jonge speler als Micky in een achtbaan van emoties is terecht gekomen met alle consequenties van dien. Maar desondanks waarderen wij Micky zeer; hij heeft deze mooie stap meer dan verdiend. Zijn potentie is in onze ogen overduidelijk, en deze transfer naar een topclub in de Bundesliga is daarvan ook een volgend bewijs. We zullen Micky’s ontwikkeling met grote interesse volgen en hebben er alle vertrouwen in dat hij zich een groot ambassadeur van FC Volendam zal blijven tonen.”