Ricky Kruys: 'Ik ben een fan van kunstgras'

• donderdag, 03 mrt 2011

In de schijnwerpers: Ricky Kruys “Ik ben een fan van kunstgras”

Ricky Kruys werd in de winterstop samen met Arsenio Halfhuid aan de selectie van FC Volendam toegevoegd. Tot het einde van dit seizoen is hij door zijn club Malmö verhuurd aan FC Volendam. De zoon van trainer Gert Kruys trainde met de selectie van Het Andere Oranje een paar keer mee om zijn conditie op peil te houden. Raakte in die periode in gesprek met technisch manager Arie Obdam en voorzitter Henk Kras en uiteindelijk leidde dat tot zijn komst naar het bekendste voetbaldorp aan het Markermeer.

Ricky heeft zijn vader nooit zien voetballen. “Ik heb wel videobeelden gezien uit de tijd dat hij bij FC Utrecht speelde. Ik zie wel overeenkomsten. Hij speelde ook op het middenveld en was de man van de steekpassjes. En hij was lekker fanatiek”, zegt Ricky.

Winnende goal
Voordat Ricky in de jeugdopleiding bij FC Utrecht belandde, speelde hij voor Holland en USV Elinkwijk. Op 30 november 2003 maakte hij zijn debuut voor FC Utrecht in de met 3-1 gewonnen wedstrijd tegen Roda JC. Een ander hoogtepunt bij FC Utrecht was zijn goal in de thuiswedstrijd tegen De Graafschap (1-0). Hij schoot de bal tien minuten voor tijd in de kruising. Dat doelpunt moet indertijd wel gemengde gevoelens hebben opgeroepen bij vader Gert, die toen trainer was van De Graafschap...
In de zomer van 2005 was Ricky basisspeler van Oranje onder de 20 tijdens het WK in Nederland. Zijn grootste triomf behaalde hij in 2010 door met Malmo FF kampioen van Zweden te worden. Na de 2-0 zege op Mjällby was de landstitel, voor het eerst sinds 2004, een feit.

Twaalf jaar heeft hij bij FC Utrecht gespeeld, waarvan vijf jaar in het eerste elftal. In juli 2007 verlengde hij zijn contract bij FC Utrecht tot 2010, maar vertrok toch per 31 juli naar Malmö FF.. Zijn coach bij FC Utrecht Willem van Hanegem gaf hem te weinig speeltijd.
“Ik vond dat ik bij FC Utrecht stil stond in mijn ontwikkeling. Dat was de reden dat ik naar een andere club uitzag. Het werd Malmö. Ik sta daar onder contract tot 2012. Ik heb bij Malmö meer dan een half jaar niet kunnen spelen vanwege een blessure aan mijn bovenbeen. Ik heb er nu helemaal geen last meer van.”

Professioneel
In zijn thuisdebuut voor FC Volendam scoorde Ricky de openingstreffer tegen Den Bosch en ook vorige week vrijdag tegen Cambuur Leeuwarden (uitslag 2-2) pakte hij z’n doelpuntje mee door met het hoofd te scoren. Ricky heeft geen streepje voor omdat zijn vader trainer is bij FC Volendam. “We zijn allebei professioneel met ons vak bezig”, zegt hij. Wie de trainingen volgt, merkt dat pa Kruys zijn zoon ab-so-luut niet spaart. Ricky probeert zijn rol in het team zo goed mogelijk in te vullen.. Hij voelt zich thuis bij de club en op het kunstgras. “Ik vind de sfeer en het veld prima. Ik ben een fan van kunstgras geworden Volendam heeft topkwaliteit kunstgras. Het beste van het beste. Voordeel van kunstgras vind ik dat je geen last hebt van oneffenheden. Je weet wat de bal doet. Kunstgras komt het combinatiespel ten goede.

Opties
Hij hoopt de komende maanden zo ver mogelijk te komen met FC Volendam. “Tegen Den Bosch thuis en in de eerste helft tegen FC Dordrecht hebben we goed voetbal laten zien en ook tegen Cambuur hebben we goed gespeeld. Die lijn moeten we doortrekken. Hopelijk is Barry Opdam er straks ook weer bij en iedereen fit als de play-offs beginnen. Wie weet wat er dan nog mogelijk is.”
Ricky Kruys wil er de komende maanden alles aan doen om FC Volendam te helpen. Of hij terugkeert naar Malmö FF weet hij nog niet. “Ik hou alle opties open.”

{foto1}

Cor Westerveld