RKAV Volendam sterke winnaar Deen Cup

• zondag, 19 apr 2015

Door Cor Westerveld

De 11e Deen Cup is een prooi geworden voor de RKAV Volendam dat in de finale de buren van het Edamse EVC met liefst 5-1 versloeg. De Volendammers onttroonden daarmee FC Castricum dat vorig seizoen beslag wist te leggen op de felbegeerde beker en hoogste eer. In de troostfinale won LSVV uit Zuid-Scharwoude met 2-1 van FC Castricum en eindigde daardoor als derde. Daan Sier (RKAV Volendam) werd beste speler van het toernooi.

Verrassend was al dat FC Castricum in de halve finales werd uitgeschakeld door EVC. De Edammers bleken opnieuw trefzekerder in het nemen van strafschoppen. De EVC’ers hadden daar patent op want het was ze in de voorrondes al menig keer gelukt om via de vooraf genomen strafschoppenserie als winnaar uit de bus te komen. De winnaar van strafschoppen heeft in de wedstrijd aan een gelijkspel genoeg om door te gaan naar de volgende ronde.

{foto1}

Peter Wijker
De RKAV Volendam bond in de halve finales de strijd aan tegen LSVV, dat in de persoon van oud-FC Volendamspeler Peter Wijker een coach van importantie langs de lijn had staan. LSVV had zich eerder deze week geplaatst voor de halve finales van de KNVB-beker door een 2-1 overwinning op Foresters E3, werd najaarskampioen en staat ook in de voorjaarscompetitie glorieus bovenaan met een honderd procent score en doelsaldo van 37 voor en 3 tegen. Een geduchte tegenstander dus. De Volendammers hadden de strafschoppenserie in hun voordeel beslist en dus aan een gelijkspel voldoende om de finale te bereiken. In de openingsfase hadden zij het beste van het spel. De doelman van LSVV bleek echter een sta in de weg. De ploeg uit Langedijk zocht gaandeweg zelf ook de aanval en kreeg kansen. Er ontspon zich een uiterst spannende wedstrijd met kansen aan beide kanten. Uiteindelijk was het toch RKAV Volendam dat in de slotfase - door een prima genomen vrije trap van Dave Kwakman - de winst opeiste, 1-0.

Waterloo
In de finale moest EVC wel scoren tegen RKAV Volendam omdat ze bij het nemen van strafschoppen dit keer hun Waterloo hadden gevonden. Ondanks manmoedige inzet en verzet, luide aanmoedigingen van alles wat Edam was in het goed gevulde Kras Stadion, moesten de EVC’ers het hoofd buigen. Sem van der Post, Mark van der Graag, Dave Kwakman en Bas Röbem bezorgden de RKAV een 4-0 voorsprong waarna Jur Bakker de 4-1 op het scorebord bracht. Tim Schilder bepaalde tenslotte de eindstand op 5-1.

{foto2}

In de troostfinale leek Castricum dat zich de sterkste in strafschoppen had getoond en een 1-0 voorsprong had genomen als derde te eindigen. LSVV moest toen immers twee keer scoren om te winnen. Dat leek een schier onmogelijke opgave in zo’n korte tijd, maar Jerry Sloof en Yordi Schats dachten daar anders over en door hun doelpunten werd de 1-0 achterstand omgebogen in een 2-1 overwinning voor de Zuid-Scharwouders.

In de rust van de wedstrijd FC Volendam-Fortuna Sittard werd voor de eretribune de prijsuitreiking verricht door directeur Leendert van Eck van Deen Supermarkten en bestuurslid Jan Smit van FC Volendam.

{foto3}

Een-tweetje
De Deen Cup werd dit seizoen voor de elfde keer gespeeld. Voor elke thuiswedstrijd van FC Volendam speelden 4 ploegen een wedstrijd waarbij de winnaar door ging naar de volgende ronde. Uiteindelijk bleven de bovenstaande 4 ploegen over, van de 32 ploegen, voor de finaleronde tijdens de voorlaatste thuiswedstrijd van FC Volendam tegen Fortuna Sittard.

De Deen Cup is een perfect een-tweetje tussen Deen Supermarkten en FC Volendam. Welk klein voetballertje droomt er nu niet van om in een groot stadion te mogen voetballen? De Deen Cup geeft hen die kans. Ineens staan ze in een stadion dat ongeveer 7.000 toeschouwers kan bergen. En niet alleen de pupillen zijn enthousiast, ook de ouders schreeuwen op de tribune fanatiek hun team naar de overwinning.

Aan het einde van het seizoen geeft de selectie van FC Volendam aan iedere club die zijn voorronde gewonnen heeft een clinic. Deze 16 clubs krijgen ieder twee spelers van FC Volendam op bezoek om een training te geven aan de E-pupillen.

Zo dragen Deen en FC Volendam hun steentje bij aan het opleiden van het amateurvoetbal in de regio Noord-Holland en Flevoland.

{foto4}