Robert Molenaar: “Conditioneel op ons sterkst”

• vrijdag, 22 apr 2016

Door Sonny Sier

Zowel Jong Ajax-trainer Andries Ulderink, als Robert Molenaar van FC Volendam concludeerden na afloop dat zij een amusante wedstrijd gezien hadden, die uiteindelijk terecht in 1-1 eindigde. Het stemde de oefenmeester van de oranjehemden zeer tevreden dat zijn mannen het tot einde volhielden om de Ajacieden constant onder druk te zetten. “Met iets betere keuzes in de eindfase winnen we de wedstrijd.”

De spelopvattingen van beide team leverde vrijdagavond een alleraardigst gevecht op. “Wij zijn een ploeg die met veel druk vooruit voetbalt, terwijl Ajax sterk is in de opbouw van achteruit. In de meeste gevallen hebben wij dit zeer goed gedaan”, prees Molenaar zijn mannen. "Maar soms kwam Ajax er goed doorheen en dan zie je dat zij ontzettend goed kunnen voetballen. Na de 0-1 (van Abdelhak Nouri na ruim een uur spelen, red.) kwamen zij niet meer onder onze druk vandaan en trokken wij de wedstrijd naar ons toe. Ik ben zeer tevreden dat wij dit tot het einde konden volhouden. Conditioneel zijn we op dit moment op ons sterkst.”

Betere keuzes maken
De Volendammers maakten in de eindfase niet altijd de beste keuzes, waardoor niet altijd het uiterste uit een aanval gehaald werd. Molenaar: “Op zulke momenten moeten wij iets meer kwaliteit aan de dag leggen om er wél voor te zorgen dat wij iemand vrij voor de keeper kunnen zetten. Ook bespeurde ik soms wat naïviteit en gebrek aan alertheid. Bijvoorbeeld bij het aangaan van duels. Daar heb ik de spelers op gewezen. Dat zijn elementen die uit het spel moeten.”

Hilterman kan verschil maken
Jordy Hilterman zette twintig minuten voor tijd Elson Hooi met een ragfijne steekbal voor Ajax-doelman Andre Onana, waarna de buitenspeler uiterst koel de 1-1 binnenschoof. Molenaar was positief verrast over de fysieke gesteldheid van zijn jonge spits, die in de vorige wedstrijd tegen Sparta na een uur aangaf last te hebben van de hamstring. Vrijdag hield Hilterman tot aan de slotfase goed staande. “Jordy is naast een goed aanspeel- en rustpunt ook een spits die uit het niks het verschil kan maken met een doelpunt. Uiteraard hielden we hem op de bank in de gaten met het oog op een wissel, maar mét hem dacht ik meer kans te maken om te winnen. Daarnaast is het voor hem goed om speelminuten te maken.”

Thuisvoordeel
Komende vrijdag – na de uitwedstrijd tegen FC Oss – weet Volendam wie de tegenstander wordt in de eerste ronde van nacompetitie. Hoogstwaarschijnlijk zal dit Almere City of MVV zijn. Het is Molenaar om het even wie de uiteindelijke opponent wordt. “Ik zou graag de twee nederlagen tegen MVV willen rechtzetten en laten zien dat Volendam beter is. Maar verder heb ik geen voorkeur. Wel is het een klein voordeel om eerst uit te spelen en de tweede wedstrijd thuis. Dat pluspuntje zullen we in Oss veilig moeten stellen.” Om van dit ‘thuisvoordeel’ te profiteren moet Volendam zesde of zevende eindigen.