Robert Molenaar: ‘Helaas niet historisch kunnen maken’

• woensdag, 25 jan 2017

Door Sonny Sier

Trots. Dat is wat er overheerste bij de moegestreden Volendammers, nadat 120 minuten, twee goals en zestien penalty’s bepaalden dat Sparta zich mag opmaken voor de halve finale van de KNVB Beker. FC Volendam bepaalde in het grootste gedeelte van de wedstrijd het spel, dwong de Spartanen achteruit en had de grootste mogelijkheden om al in de reguliere speeltijd de winst binnen te halen. “Jammer genoeg hebben we het niet historisch kunnen maken”, baalde trainer Robert Molenaar na afloop.

Houdgreep
Vloekend en tierend zag de geschorste Sparta-trainer Alex Pastoor vanaf de perstribune dat Volendam de Rotterdammers in de houdgreep had. ‘TEMPOOOO’, maande hij zijn mannen. Maar dat Sparta er totaal niet aan te pas kwam was toch vooral de verdienste van de Volendammers. “In het begin dacht ik: ‘dit gaat nog een lastig avondje worden”, bekende Molenaar. “Maar gaandeweg kwamen wij aan het doorvoetballen toe, pakten we het overwicht en moest Sparta terugvallen op de gesloten verdediging. Zonder echt veel kansen te hebben gecreëerd waren we de bovenliggende partij. Zeker in de tweede helft hebben we het uitstekend gedaan. En dat tegen een eredivisieploeg die afgelopen weekend nog goed voor de dag kwam tegen AZ.”

Doodschop
Vrijwel elke Volendammer hield zich staande en speelde met dezelfde onbevangenheid als in de Jupiler League. De bewierookte Joey Veerman, die in de eerste helft een flinke tik op de knie kreeg, verdeelde ook dinsdagavond in hoog tempo het spel. “Ik heb bij Joey geen moment van spanning kunnen ontdekken. Ook op een hoger niveau past hij zijn gedrag aan. Zijn lerend vermogen is groot. Laatst tegen Achilles’29 kreeg hij al een doodschop te verwerken, dus ook met dat aspect krijgt hij te maken. Sparta moest ‘m een aantal keren hebben, inderdaad. Daar ging hij ook vandaag goed mee om.”

Ingestudeerd
Molenaar plaatste nog wel een kritische noot bij de tegengoal van Thomas Verhaar. “Dat Verhaar naar binnentrekt en schiet; dat is in de analyses natuurlijk veelvuldig voorbij gekomen. Dat kan beter. Maar we zaten inmiddels in de tweede helft van de verlenging, dus het valt enigszins te verklaren. Dat we al snel gelijkmaken met een ingestudeerde vrije trap doet me goed. De bal naar de tweede paal, waar dan tegenaan gelopen moet worden. Mooi.”

Penalty’s trainbaar
Uitgerekend de twee ‘zekerheidjes’, Bert Steltenpool en Kevin van Kippersluis, mistten in de penaltyreeks. “We trainen erop dat spelers zich concentreren op de dingen die zij altijd doen. Ook gister nog. Het publiek, de scheidsrechter; dat zijn zaken die kunnen afleiden. Normaal gesproken gaat dat ons goed af. Maar precies de twee jongens, die het in de uitvoering van hun taak vaak het beste doen, gingen de mist in. Penaltyreeksen kun je wel degelijk trainen, maar het geeft geen garantie op succes.”