Robert Molenaar: ‘Moeizaam behaalde winst’

• vrijdag, 14 aug 2015

Door: Sonny Sier

De opluchting was te horen in zijn stem. FC Volendam-trainer beaamde na afloop van de wedstrijd tegen FC Den Bosch dat de 2-0 overwinning moeizaam tot stand kwam. ,,Een moeilijk behaalde winst”, vatte de winnende trainer samen. ,,Het leek alsof het benauwde weer invloed had op de spelers. De eerste helft werd gekenmerkt door veel balverlies. Misschien dat de spelers wat druk voelden omdat het de eerste thuiswedstrijd was. Die indruk had ik voorafgaand aan de wedstrijd trouwens niet. In onze aanvallen zat te weinig dreiging en dynamiek.”

Na de rust zag de Zaandammer verbetering in het spel van zijn mannen, al had Den Bosch de grootste mogelijkheid om de score te openen. Malcolm Esajas stuitte na een vrije doortocht op doelman Hobie Verhulst. ,,Een breekpunt”, aldus Molenaar. ,,Als die bal erin gaat krijg je een heel andere wedstrijd.” In plaats daarvan opende Jack Tuijp na een uur spelen de score.
Molenaar: ,,Het blijkt weer dat het heel belangrijk is om een speler als Jack Tuijp in je ploeg te hebben. Hij is iemand die altijd op de goede plek staat.”

Na de rode kaart van Rafik el Hamdi werd het billenknijpen voor de Volendammers. ,,Op de bank dachten mijn assistenten en ik eraan om hem te wisselen. Hij had al geel op zak. Op een gegeven moment kon ik hem langs de lijn even diep in de ogen kijken, met als boodschap dat hij het rustiger aan moest doen. Helaas lukte hem dat niet. De tweede gele kaart was terecht. Vanaf dat moment werd het voor ons alle hens aan dek om de offensieve impulsen van Den Bosch tegen te houden. Gelukkig is dat gelukt. Ik ben blij voor Kevin van Kippersluis dat hij in de blessuretijd de 2-0 kon maken. Voor een ploeg die net samen is, is deze overwinning heel lekker.”