Robert Molenaar: ‘Onvoldoende creativiteit getoond’

• vrijdag, 11 dec 2015

Door Sonny Sier

Terwijl het aanwezige journaille al lang en breed voorzien was van een wedstrijdanalyse, discussieerden FC Volendam-trainer Robert Molenaar en zijn collega-coach Reinier Robbemond van FC Oss aan de perstafel nog lang na. De twee kennen elkaar van hun tijd als jeugdtrainer van AZ, waar Molenaar de A- en Robbemond de B-junioren onder zijn hoede had. Beide oefenmeesters hielden echter een onvoldaan gevoel over aan het povere 1-1 gelijkspel. ,,De afdeling creativiteit scoorde onvoldoende.”

Molenaar was snel klaar toen hij het aantal kansen van Volendam opsomde. “Het enige dat we aan gevaar kunnen voorleggen waren wat corners, vrije trappen en een penalty. Maar het aantal kansen dat wij tegen kregen is denk ik op twee vingers te tellen. Het is daardoor teleurstellend dat we 1-1- spelen. Je kunt deze wedstrijd ook met 1-0 winnen.”

Nét niet

Molenaar zag een creativiteitsarm Volendam, dat zonder onder andere Gyliano van Velzen moeite had de wedstrijd naar de hand te zetten. De thuisploeg opende na krap twintig minuten vanaf de stip via Erik Schouten de score. Jochem Jansen kreeg de bal op de hand. “We konden niet die kwaliteiten tonen om tot honderd procent kansen te komen. Het was te vaak nét niet. Net niet goed vrij lopen, passes die net niet goed aankwamen, de spits die net niet goed werd ingespeeld. Ploegen stellen zich op ons in en kennen hierdoor ons spel. Het lukt ons nog niet om een ‘nieuwe deur’ open te maken. Niet via positiespel, maar ook door de bal daar te spelen waar het gevaarlijk wordt voor het doel van de tegenstander.”

Complimenten voor Randy
De Zaandammer was derhalve te spreken over Randy Ababio, die door een blessure van Jermano Lo Fo Sang zijn eerste minuten in het Volendam-shirt mocht maken. “Randy deed het zeer behoorlijk. En dat in een team dat niet helemaal lekker draait. Hij verdient de complimenten. Sowieso stonden de achterste vier goed, al vergaten we te dekken bij de gelijkmaker van FC Oss.” Bij de tweede paal kopte Fatih Kamaci na een uur spelen de 1-1 binnen.

Volendam antwoordde door met Genridge Prijor, Hilal Ben Moussa en Guyon Philips aanvallend te wisselen. Molenaar: “Met Guyon in de punt gebeurde er iets. Hij was balvast en met de voorzetten vanaf de flanken werden we iets dreigender. Maar echte kansen leverde het niet op. En om te zeggen dat wij aanspraak maakten op de overwinning, dat gaat te ver.”