Robert Molenaar: ‘Winnende goal hebben we afgedwongen’

• maandag, 30 nov 2015

Door: Sonny Sier

Zowel Go Ahead Eagles-trainer Dennis Demmers als Robert Molenaar bekenden na afloop dat 0-0 de verhoudingen tussen FC Volendam en de Deventerse club goed zou weergeven. Maar door de late treffer van Erik Schouten kon Molenaar zijn glimlach moeilijk onderdrukken. “Het winnende doelpunt hebben we terecht afgedwongen door initiatief te tonen.”

Het barre weer van maandagavond maakte goed voetbal haast onmogelijk. “Beide ploegen hadden maar een handjevol kansen. Ik denk dat het publiek dan ook weinig entertainment heeft gezien”, begint Molenaar zijn perspraatje. “De wind speelde een bepalende factor. Daar gingen wij de eerste helft redelijk mee om. Maar het was lastig om er een goede wedstrijd van te maken. Het weer nodigt uit om snel de lange bal te spelen, terwijl simpelweg ons positiespel de beste manier bleek om Go Ahead onder druk te zetten. Bijvoorbeeld door Jack Tuyp aan te spelen, zodat het middenveld kon aansluiten. Dat deden we in de eerste helft te weinig. De bal bleef slecht ‘plakken’ aan onze voorhoedespelers.”

De Zaandammer zag in de laatste fase van de tweede helft zijn mannen meer grip krijgen. Het inbrengen van Hilal Ben Moussa en (in een later stadium) Kevin van Kippersluis was in de ogen van Molenaar bepalend. “Hilal bracht iets meer voetbal dan Dylan (Mertens, red.) en zorgde dat wij beter in ons positiespel kwamen. En Kevin greep met zijn acties het initiatief. Daar viel ook de goal uit. Hij begon met rennen, verdiende een inworp en uit de daaropvolgende corner viel de goal van Erik Schouten. Dat soort acties zie ik graag. Als het met goed voetbal even niet lukt, kan een goal altijd op zo’n gecreëerd worden. We hebben het doelpunt zelf afgedwongen. Maar het had ook 0-0 kunnen worden. Wij hadden ditmaal het geluk aan onze kant.”

Komende vrijdag kan FC Volendam op bezoek bij koploper Sparta de koppositie heroveren. De Kasteelheren gaven tegen Jong Ajax in de slotfase een 0-1 voorsprong uit handen, waardoor het gat met Volendam slonk tot drie punten. “Dat zou natuurlijk mooi zijn”, kijkt Molenaar alvast vooruit. “Wat het weer vrijdag wordt? Geen idee, dat moeten we maar even aan Kees ‘Paulusma’ Kwakman vragen.”