FC Volendam is spanning de baas

• vrijdag, 24 jan 2020

FC Volendam speelde vrijdagavond zijn verste uitwedstrijd van dit seizoen, op bezoek bij Roda JC in Kerkrade. Wim Jonk kon deze wedstrijd weer beschikken over Micky van de Ven, die de vorige wedstrijd afwezig was. De jonge verdediger vormde het centrum samen met aanvoerder Kevin Visser. Er werd met 2-3 gewonnen van de Limburgers. Vier doelpunten aan beide kanten in de tweede helft zorgden voor een ongekende spanning.

Kansen
Het eerste schot van de wedstrijd kwam op naam van Roda JC. Roland Alberg probeerde het van buiten de zestien meter, maar verraste Nordin Bakker daar niet mee. Roda probeerde het opnieuw via hetzelfde recept. Jordy Croux was ditmaal de persoon die het probeerde, maar de bal hoog over het doel van Bakker schoot. De Volendammers namen Roda-goalie Tom Muyters voor het eerst onder vuur na ruim tien minuten voetballen. Noah Fadiga kwam in kansrijke positie, maar schoot de bal hard in de handen van Muyters. Luttele momenten later zag ook Jari Vlak zijn kans schoon om op het Limburgse doel te schieten. De middenvelder wist een curve aan de bal te geven, maar de keeper kon de bal nog richting de zijlijn wegwerken.

Na een kwartier spelen ging het gelijk op tussen beide teams. De mannen van Jonk hadden na twintig minuten de scoren moeten openen. Jari Vlak kreeg een goede mogelijkheid, maar zag deze ternauwernood geblokt worden door een Roda verdediger. Franco Antonucci wist in de rebound ook niet raak te schieten. De kansen stapelden zich op voor de Volendammers. Nick Doodeman raakte nog geen twee minuten later met een afstandsschot de buitenkant van de paal. Na een kleine onderbreking van de Volendamse probeerde Roda zich op te richten, maar dit zonder succes. Aan een gebrek aan kansen lag het zeker niet voor de mannen van Jonk. Onder meer Derry John Murkin en Martijn Kaars kwamen in de buurt, maar wisten het doel niet te treffen.

Opluchting
De opluchting volgde in de 38ste minuut. Kaars werd diep gestuurd door Antonucci en kon in verre hoek de bal tegen de touwen schieten. De opluchting viel van de spelers af te lezen. De hele bank veerde op toen de bal het net raakte. Noah Fadiga kreeg drie minuten voor de theepauze nog een kans om de score te verdubbelen. De rechtsback plaatste de bal rakelings naast het doel van de ‘Koempels’. De Volendammers zochten met een 0-1 voorsprong de kleedkamer op.

Spanning
In de tweede helft trof Robert Klaasen namens Roda bijna doel. De middenvelder schoot zijn vrije trap in het Volendamse zijnet. De Limburgers waren sterk uit de kleedkamer gekomen. In de 53ste minuut mocht Croux aanleggen voor een vrije trap op kansrijke positie, maar deze raakte de muur in plaats van het Volendammer doel. De druk werd Volendam dan ook een minuut later teveel. Antonio Cotan schoot de bal op fraaie wijze in de kruising en liet daarmee Bakker kansloos. FC Volendam liet zich vervolgens weer zien. Antonucci schoot via een verdediger net naast. Uit de opvolgende hoekschop gaf Jari Vlak een uitstekende assist op Kaars, die daarmee zijn tweede van de avond maakte. Lang kon de ploeg van Jonk er niet van genieten. Vijf minuten later lag de gelijkmaker alweer in het net. Jordy Croux profiteerde van het misstapje van Micky van de Ven en schoot binnen.

Bakker moest ruim twintig minuten voor tijd ingrijpen op een vrije trap van Robert Klaasen. Ditmaal vloog de bal richting de bovenhoek, maar was de keeper attent en had een prima redding in huis om een achterstand te voorkomen. Doordat beide ploegen vol op de aanval speelden kwam er telkens steeds meer ruimte tussen de linies. Invaller Boy Deul maakte daar handig gebruik van. Hij leek het erg moeilijk te hebben, maar doordat hij wist door te komen kon hij de bal op de achterlijn terug leggen op Murkin. De buitenspeler faalde voor een open doel niet en zette daarmee zijn ploeg weer op voorsprong. De Volendammers gingen op zoek naar de beslissende goal. Aanvoerder Kevin Visser zette goed door op het middenveld, maar zag zijn gekraakte schot over het doel vliegen. In de laatste minuten wist Volendam de Limburgse druk te weerstaan en konden de mannen de punten mee terug nemen naar de dijk.

Scoreverloop:
38’ Martijn Kaars (0 - 1)
54’ Antonio Cotan (1 - 1)
59’ Martijn Kaars (1 - 2)
64’ Jordy Croux (2 - 2)
72’ Derry John Murkin (2 - 3)

Opstelling FC Volendam:
Nordin Bakker, Noah Fadiga (69’ Mohamed Betti), Kevin Visser (C), Micky van de Ven, Gijs Smal, Alex Plat, Nick Doodeman (69’ Boy Deul), Jari Vlak (80’ Marco Tol), Martijn Kaars, Francesco Antonucci, Derry John Murkin

Opstelling Roda JC:
Tom Muyters, Timothy Durwael, Daryl Werker (C), Niels Verburgh (80’ Yann Bisseck), Maxime Gunst, Romario Rosch (85’ Ivan Prtajin), Robert Klaasen, Antonio Cotan, Jordy Croux, Ike Ugbo, Roland Alberg.

Foto's: Rob Lezer & ProShots - Klik hier voor meer >>>
Tekst: Maarten Schuijl