’Ruiters’ zijn uit goede hout gesneden keepers

• vrijdag, 18 feb 2011

In de schijnwerpers: Robbin Ruiter

Tegen FC Dordrecht kon hij nog niet meedoen, maar vanavond hoopt de ’eerste doelman’ van Volendam weer fit genoeg te zijn om onder de lat te staan. Een vrij hardnekkige spierblessure heeft Robbin Ruiter een aantal wedstrijden verplicht aan de kant gehouden. “Ik bekijk het per dag. Morgenavond kan ik nog niet spelen”, antwoordde hij desgevraagd aan de vooravond van de wedstrijd tegen FC Dordrecht die teleurstellend met 4-1 werd verloren.

Het is duidelijk dat Ruiter niet te vroeg onder de lat wil terugkeren. De wedstrijden dat Theo Zwarthoed hem vervangt, kijkt hij vanaf de tribune toe. Tegen Emmen bijvoorbeeld. Als we het (ietwat chauvinistische) radioverslag van RTV Drenthe mochten geloven, had Emmen drie punten in plaats van een gelijkspel aan het duel moeten overhouden. De samenvatting van deze wedstrijd op televisie liet ook zien dat Emmen de mooiste kansen om zeep hielp.”

“Klopt”, zegt Ruiter, “wij zijn een paar keer goed weggekomen, maar wij kregen ook kansen in de tweede helft, toen we een stuk beter speelden.”
FC Volendam werd met name in de eerste helft op eigen helft teruggedrukt. Niet zo vreemd, volgens de doelman van Volendam. “Er wordt vaak één-op-één gespeeld en dan krijg je druk op de verdediging.”
De supporters van FC Volendam hopen meer wedstrijden zien zoals hun ploeg in de vorige thuiswedstrijd tegen FC Den Bosch speelde. Alleen dan kan de jacht op FC Zwolle worden geopend. Ruiter vindt dat FC Volendam beter moet gaan spelen, maar doet ook een beroep op de supporters. “Zoals onze supporters achter ons stonden in de thuiswedstrijd tegen Go Ahead Eagles, toen we met 9 man stonden, ja zo zouden ze eigenlijk elke wedstrijd achter ons moeten staan. Wat was iedereen toen gemotiveerd. We spelen te wisselvallig en zolang dat het geval blijft, zullen we geen bedreiging gaan vormen voor FC Zwolle.”

Straatlengte
“We moeten dan snel aan een goede serie beginnen. Je ziet dat FC Zwolle ook af en toe punten morst. Als ik heel realistisch de zaken overzie, moet ik toegeven dat het toch wel heel erg moeilijk zal worden om FC Zwolle nog te achterhalen. Maar niets is onmogelijk, want het seizoen dat FC Volendam een paar jaar geleden wel kampioen werd, stond het een straatlengte achter op RKC. Gelukkig hebben we een periodetitel en spelen we dus play-offs. We hebben Arsenio Halfhuid er nu bij. Een jonge speler die kopsterk is. Tegen Emmen stond hij rechtsback, maar hij komt centraal achterin het beste tot zijn recht. Ook Ricky Kruys is een aanwinst. We missen voorlopig nog Barry Opdam. Als die er straks weer bij is en we raken als ploeg op tijd in goede vorm dan is er ook in de play-offs nog van alles mogelijk. Eerlijk gezegd ga ik er al een beetje vanuit dat de titel naar FC Zwolle gaat. Die ploeg speelt beter en constanter. Maar als wij vandaag van ze weten te winnen en ze beginnen meer druk te voelen van de concurrentie weet je het maar nooit.”

Leren
Robbin Ruiter heeft zelf onlangs een overeenkomst met FC Volendam ondertekent die hem tot 2014 aan de club bindt. “Ik heb het hier reuze naar mijn zin. Ben nog jong en moet nog heel veel leren. Bij FC Volendam wil ik me verder ontplooien. Hoe mijn voetbaltoekomst er eventueel na 2014 uitziet? Daar houd ik mij helemaal nog niet mee bezig. Dat zie ik tegen die tijd wel.”
Ruiter weet dat een doelman gemiddeld langer meegaat dan een veldspeler. Voorbeelden zijn Henk Timmer, Rob van Dijk en Edwin van der Sar, maar ook Robbins achteroom Jan Ruiter, oud-doelman van FC Volendam en later FC Anderlecht, want die beëindigde zijn carrière op 39-jarige leeftijd. Zijn zoon Richard keept nog bij VVW Wervershoof. En toch hebben we het met deze voorbeelden nog over ’jonkies’.
Bij Oosthuizen hebben ze een doelman van 49 jaar, die na een vrij ernstige gezichtsblessure - opgelopen tijdens een onfortuinlijke botsing tijdens een wedstrijd – op zijn oude dag aan een come back bezig is. Hij staat op doel in het tweede elftal van Oosthuizen. Zit nog boordevol ambitie, want hij wil weer terugkeren in het eerste elftal. Een keeper dus met een voorbeeldige wedstrijdmentaliteit. Maar ja, ook deze keeper draagt de naam Ruiter. Jeroen Ruiter om precies te zijn. De vader van Robbin.

Cor Westerveld

{foto1}

Robbin Ruiter: “ Als je het realistisch bekijkt, is het eigenlijk niet meer mogelijk om FC Zwolle te achterhalen.”