Cambuur ten onder aan Volendamse bluf

• vrijdag, 10 jan 2020

De eerste wedstrijd na de winterstop was voor de mannen van Wim Jonk meteen een uitdaging. De Volendamse equipe moest op bezoek in de hoofdstad van Friesland, bij Cambuur Leeuwarden. De Volendammers hadden in de winterstop de batterijen weer opgeladen tijdens het trainingskamp in Spanje, dat betaalde zich uit in een 1-2 overwinning op de Leeuwarders.

Jonk had zodoende een andere basisopstelling ten opzichte van de wedstrijd tegen De Graafschap vlak voor de winterstop. Het uitvak was bij deze wedstrijd goed gevuld, maar liefst vierhonderd man had de oversteek vanuit Volendam gemaakt.

Strijd
Volendam begon sterk aan de wedstrijd, na drie minuten volgde de eerste mogelijkheid. Doodeman werd diep gestuurd door Betti. Murkin kon de voorzet van Doodeman net niet voldoende toucheren om de Volendammers op voorsprong te zetten. Francesco Antonucci zette Volendam op voorsprong. Na een uitstekende één-twee met Boy Deul kon hij in de verre hoek Stevens passeren. Cambuur kroop na ruim een kwartier uit zijn schulp. Een kansrijke aanval van de Friezen strandde in de Volendamse zestien meter na goed ingrijpen van Micky van de Ven. In de 23ste minuut kwam Jari Vlak heel dichtbij een verdubbeling van de score. Alleen het aluminium van de paal stond hem een treffer in de weg. Een inzet van Nick Doodeman werd ternauwernood voor de lijn weggehaald door de Friese defensie. In de opvolgende omschakeling schoot Robert Mühren rakelings naast voor Cambuur. Na een half uur spelen was het wel duidelijk geworden dat beide ploegen weinig onder voor elkaar deden. Na een half uur spelen leek Cambuur op gelijke hoogte te komen via een kopbal van Robin Maulun. Nordin Bakker verrichtte een uitstekende redding op de lijn, waarmee hij een zeker doelpunt voorkwam. Net voor het verstrijken van de eerste helft kwam Cambuur nog eens dichtbij een treffer. Buitenspeler Antonia miste echter een opgelegde kans op de gelijkmaker.

Spanning
Meteen na rust knalde Cambuur uit de startblokken. Na een kleine vijf minuten leken zij op gelijke hoogte te komen via Mühren, maar zijn goal werd vanwege buitenspel afgekeurd. Volendam antwoordde meteen en maakte de 0-2. Derry John Murkin schoof de bal knap langs Stevens in het doel. Robert Mühren kwam na ruim een uur in een kansrijke positie om Cambuur dichterbij Volendam te schieten, maar zijn inzet vloog ver naast. Murkin kreeg luttele momenten later een grote kans op de 0-3. Hij kon de bal echter geen richting meegeven, waardoor deze in de handen van Stevens belandde. Cambuur probeerde met man en macht een doelpunt te forceren, maar Bakker stond zijn mannetje in het doel van de Volendammers. Ook toen opnieuw Mühren kopte van dichtbij. De Friezen kwamen uiteindelijk wel dichterbij. Jamie Jacobs scoorde en maakte daarmee de wedstrijd weer een stuk spannender. De Friezen hadden de gelijkmaker op de schoen. Mühren had zijn dag niet, want opnieuw mistte hij uit zeer kansrijke positie. Na een zeer spannende slotfase wisten de elf van Jonk hun hoofden koel te houden en nemen daardoor de punten mee naar huis.

Jonk was na afloop lovend voor zijn ploeg: ,,Het is een fantastische overwinning, bij de koploper drie punten pakken. We hebben heel weinig verspeeld, maar we hadden het lastig met de energie van Cambuur, het tempo lag erg hoog. Vooraf de tactiek aangepast, dat hebben de jongens uitstekend opgepakt’’, sprak de trainer. Toch zag hij een verbeterpunt: ,,We hebben tekort gedaan met de ruimte, vooral omdat Cambuur blijft gaan.’’ De trainer sprak lovend over het spel: ,,Ze hebben er vol voor gestreden, maar goed we zijn beiden erg goed op weg.’’

Video: NH Sport
Samenvatting is v.a. dinsdag beschikbaar
Foto's: Pro Shots, Socrates Images & Rob Lezer (klik hier voor meer foto's)

Doelpunten:
7’ - Francesco Antonucci (0 - 1)
50’ - Derry John Murkin (0 - 2)
73’ - Jamie Jacobs (1 - 2)

Opstelling FC Volendam:
Nordin Bakker, Mohamed Betti (77’ Noah Fadiga), Marco Tol, Micky van de Ven, Gijs Smal, Alex Plat, Nick Doodeman, Jari Vlak, Boy Deul (C), Francesco Antonucci, Derry John Murkin (77’ Martijn Kaars).

Opstelling Cambuur Leeuwarden:
Sonny Stevens, Calvin Mac-Intosch, Erik Schouten, Doke Schmidt (77’ Kellian van der Kaap), Mees Hoedemakers, Issa Kallon (81’ Mitchel Paulissen), Jamie Jacobs, Robin Maulun, Robert Mühren, David Sambissa, Jarchinio Antonia (65’ Ragnar Oratmangoen).